Les infiltracions policials en l'independentisme i els moviments socials enfronta ERC i la CUP amb Illa
Els independentistes retreuen que el Govern "avali i defensi" l'espionatge, i el president respon que "si s'han fet coses malament" no té cap inconvenient que "s'aclareixin". El cap de l'Executiu també ha confirmat als Comuns que posarà inspectors per perseguir les irregularitats en el lloguer d'habitatges
![Illa (1) El president del Govern, Salvador Illa, intervé al ple del Parlament d'aquest dimecres.](https://imagenes.publico.es/files/image_horizontal_mobile/uploads/2025/01/29/6799ffef6dc1b.jpeg)
Públic
Barcelona--Actualitzat a
ERC i la CUP han recriminat al president de la Generalitat, Salvador Illa, que el Govern hagi "avalat i defensat" les infiltracions policials a moviments socials i a l'independentisme. Durant la sessió de control els diputats Josep Maria Jové i Pilar Castillejo han criticat que l'executiu "hagi mirat a una altra banda" davant l'espionatge i hagi arribat a "justificar" infiltracions. Per la seva banda, Illa insistit que si algú creu que se li han vulnerat els drets ho pot denunciar i ha assegurat que farà "tot el que estigui a les seves mans" perquè tothom pugui defensar el seu projecte polític "dins del marc de la legalitat". A més, ha dit que "si s'han fet coses malament" no té cap inconvenient que "s'aclareixi i s'arribi fins al final".
El president de la Generalitat ha insistit que és "un defensor convençut" de l'estat de dret i ha admès que "hi ha coses a millorar" perquè "res és perfecte". "Si s'han fet coses malament, que s'aclareixi i s'arribi fins al final. Jo faré tot el que estigui a les meves mans perquè tothom pugui defensar el seu projecte polític. Hi ha coses a millorar? Segur", ha exposat Illa.
Si s'han fet coses malament, que s'aclareixi i s'arribi fins al final. Jo faré tot el que estigui a les meves mans perquè tothom pugui defensar el seu projecte polític. Hi ha coses a millorar? Segur
Durant el seu torn d'intervenció Jové ha criticat que des del Govern "s'hagi mirat a una altra banda i fins i tot s'hagi defensat" les infiltracions policials i els ha retret que només hagin denunciat "el 'lawfare'" un cop l'ha començat a patir el PSOE. "Van tard, molt tard", ha lamentat. "Ara l'han dut als tribunals però abans el justificaven; avui ens espien i hi ha infiltracions i vostès les justifiquen. Fins quan? Fins que els afecti a vostès", ha sentenciat Jové.
Per la seva banda, Castillejo ha subratllat que la figura d'agent infiltrat no està regulada per la llei i ha demanat a Illa si té més informació sobre l'espionatge, si exigirà responsabilitats al Govern espanyol i si reclamarà garanties de no repetició. "I si no ho fa, continuarà dient que és el Govern de tothom?", ha etzibat.
Compromís amb els Comuns per aplicar les sancions en les il·legalitats de l'habitatge
D'altra banda, el president de la Generalitat, Salvador Illa, s'ha compromès a desplegar "tots els recursos necessaris" durant les properes setmanes per garantir que s'aplica el règim sancionador en habitatge. En una resposta a la sessió de control al Parlament ha concretat que això inclou tant més inspectors com "mecanismes" perquè puguin treballar. Sobre la mateixa qüestió, la presidenta del grup parlamentari dels Comuns, Jéssica Albiach, ha celebrat l'acord amb el Govern per aprovar el règim però ha insistit que sense inspectors no es podrà aplicar i ha exigit la contractació "urgent" de cent inspectors com a mínim.
Durant la seva intervenció el president de la Generalitat ha assegurat que garantiran que es compleixi la llei d'habitatge "amb fermesa". "La llei a Catalunya es compleix; tota la llei, també aquesta", ha insistit.
Per la seva banda, Albiach ha celebrat l'acord amb el Govern i ha dit que el règim sancionador acaba amb l'ús fraudulent del lloguer de temporada i amb la "barra lliure de l'especulació". "És sentit comú: si et saltes la llei de trànsit tens multes i amb l'habitatge serà el mateix", ha exposat. A més, ha subratllat que els propietaris que ja compleixen la llei "no han de patir perquè no els afecta" perquè, segons ha dit, la normativa "persegueix la pirateria immobiliària".
Junts retreu a Illa la gira per Espanya
El president de la Generalitat, Salvador Illa, també ha defensat la seva gira per Espanya que va començar la setmana passada amb el president de les Canàries, Fernando Clavijo. "Vaig per Espanya i hi seguiré anant per explicar la feina que fem des de Catalunya i bastir ponts. Crec que és positiu per a Catalunya", ha dit en el marc de la sessió de control al ple del Parlament. El president de Junts al Parlament, Albert Batet, ha retret a Illa que no hagi portat els pressupostos del 2025 a la cambra catalana. "Menys gires per Espanya per defensar projectes del PSOE i més defensar inversions. Va dir que presentaria els pressupostos al Parlament i l'única responsabilitat és seva i del seu Govern", ha afegit.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.