Illa signa un acord de cooperació amb l'OCDE per millorar el sistema educatiu en quatre anys
El president de la Generalitat alerta que els resultats no seran immediats. El sindicat USTEC avisa que el conveni suposa una "subordinació preocupant" als dictats d'organismes internacionals que "prioritzen criteris econòmics per damunt de les necessitats pedagògiques i socials"
ACN
Barcelona--Actualitzat a
El president de la Generalitat, Salvador Illa, i el president i director d'Educació de l'Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE), Andreas Schleicher, han signat aquest dimecres l'acord de col·laboració anunciat per Illa a l'inici de curs per "millorar" el sistema educatiu català després dels mals resultats de Catalunya a les proves PISA.
El president de la Generalitat alerta que els resultats d'aquest acord, signat després de visitar l'Escola Marta Mata, un centre d'alta complexitat a Nou Barris, no seran immediats: "L'horitzó és a quatre anys vista". Així, el 2025 es farà una diagnosi, el 2026 es començaran a implementar polítiques que s'hagin acordat, el 2027 servirà per consolidar-les i el 2028 es compartiran els resultats.
L'objectiu és aprendre d'experiències educatives d'èxit d'altres països i adaptar-les a l'entorn català
El president ha destacat que hi ha centres educatius que funcionen "molt bé" i ha reiterat la seva confiança en els sistema educatiu català i en els seus professionals. Malgrat tot, ha recordat que diversos informes i indicadors han revelat en els darrers mesos mals resultats educatius en diferents matèries. "Hi ha camí de millora", ha dit.
Pel que fa al com, tant ell com el president de l'OCDE, han explicat que l'objectiu és aprendre d'experiències educatives d'èxit d'altres països, tot i que el president de la Generalitat ha afegit que la idea no és fer una "còpia mecànica" del que s'hagi fet en un altre lloc sinó adaptar-ho a l'entorn català. Malgrat això, es desconeix el contingut exacte del pacte.
El president ha afirmat també que la voluntat és que les polítiques que es posin en pràctica estigui acordades entre totes les parts implicades en el sistema educatiu, el món local i, si és possible, també amb el consens dels grups parlamentaris.
L'OCDE diu que Catalunya té les eines per millorar
De la seva banda, Schleicher ha assegurat que Catalunya té les eines per aconseguir bons resultats educatius i ha afegit que per aconseguir-ho fan falta els docents i professionals del sistema educatiu però també famílies implicades. Sobre la funció de l'OCDE, ha detallat que no poden dir "exactament què necessita Catalunya" però sí compartir experiències d'èxit d'altres països, indicacions sobre com aconseguir atraure els millors professors i com fer un bon ús dels recursos disponibles.
D'altra banda, ha dit que els reptes als que s'enfronta Catalunya no són diferents dels que tenen també altres països. Entre aquests, ha situat els fluxos migratoris o les noves tecnologies. "Són reptes que es veuen a escoles de tot el món i la qüestió és aprendre els uns dels altres amb aquest tipus de cooperació", ha manifestat.
En aquest sentit, ha indicat que la cooperació no serà només entre l'OCDE i Catalunya sinó que la voluntat és convidar altres països i escoles per veure com han superat aquests reptes. Per al president de l'OCDE, aquesta política de compartir experiències és la que també ha de regnar dins dels centres.
"Rebuig total" d'USTEC
USTEC ha expressat el seu "rebuig total" a la signatura de l'acord i ha demanat al Govern que rectifiqui i retiri la proposta, així com que obri un procés de "diàleg real" amb la comunitat educativa. En un comunicat, ha afirmat que no és aquesta organització la que ha de marcar el rumb del sistema educatiu i ha criticat la "ingerència" que suposa el conveni. Per al sindicat, aquest paper l'han de tenir els professionals i la comunitat educativa, ja que són els que coneixen "de primera mà" les seves necessitats i particularitats.
La portaveu d'USTEC, Iolanda Segura, ha afirmat que l'OCDE ha estat històricament l'eix impulsor de "polítiques neoliberals materialitzades en reformes educatives basades en la competitivitat, l'estandarització i la mercantilització de l'educació". En aquest sentit, ha acusat el Govern d'"externalitzar" l'assessorament en polítiques educatives en lloc de confiar en els professionals del sistema educatiu, en les universitats públiques i en les organitzacions sindicals i associacions pedagògiques.
USTEC creu que l'acord posa en perill els principis d'equitat, inclusió i qualitat del sistema educatiu
En tot cas, ha insistit que suposa una "subordinació preocupant" als dictats d'organismes internacionals que, segons USTEC, prioritzen criteris econòmics per damunt de les necessitats pedagògiques i socials. Per al sindicat, aquesta decisió allunya encara més la gestió educativa de la realitat de les aules i les necessitats de cohesió social. Ha alertat que això posa en perill els principis d'equitat, inclusió i qualitat que haurien de guiar qualsevol reforma educativa.
En aquest sentit, ha reivindicat que el que fan falta són polítiques educatives que reforcin l'educació pública, redueixin les ràtios, millori les condicions laborals del professorat i garanteixin recursos necessaris per atendre els alumnes. Per això, ha dit que el que és urgent és una reunió entre el president Illa i la consellera Niubó amb els sindicats de l'educació.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..