Els alumnes catalans de primària, a la cua de l'Estat en matemàtiques i ciències
Un de cada quatre estudiants de 4t de primària tenen un nivell baix o molt baix de matemàtiques, segons l'Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències de l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA)
Públic
Barcelona-
Fa gairebé un any l'informe PISA revelava que els alumnes catalans de 15 anys tenien el pitjor resultat de la història del país en matemàtiques, ara el nou Estudi Internacional de Tendències Matemàtiques i Ciències de l'Associació Internacional elaborat per l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) revela que la situació també és preocupant a la primària.
Un 41,8% dels alumnes catalans de 4t de primària tenen un nivell baix (29,9%) o molt baix (11,9%) de matemàtiques. Per contra, hi ha un 37,6% d'alumnes catalans amb nivell intermedi, un 17,5% amb nivell alt i un 3,3% avançat. L'alumnat català obté una puntuació mitjana global de 489 punts i se situa en la part baixa del gràfic. En concret és un dels tres territoris amb puntuacions més baixes, només superat per França (484) i Xile (444). Se situen a 25 punts del total de la Unió Europea (514), a 36 de la mitjana de l'OCDE (525) i a 9 d'Espanya (498).
Pel que fa a les ciències, l'alumnat de quart de primària obté una puntuació mitjana global de 502 punts, assolint el nivell intermedi en l'escala de rendiment de la competència. Els alumnes d'aquest nivell coneixen i apliquen conceptes científics sobre plantes i animals, i tenen coneixements bàsics sobre la salut humana, les propietats de la matèria, l'energia i la llum, i mostra una comprensió bàsica de la superfície de la Terra.
A la cua de l'Estat
Per comunitats autònomes, Catalunya torna a tancar el rànquing sent la tercera amb pitjors resultats, només per davant de les Canàries (485) i les Balears (473). Les puntuacions més altes les obtenen a Castella i Lleó (522), Astúries (520) i Madrid (519). També obtenen millors resultats els alumnes de Navarra (517), Galícia (509) i Andalusia (494). Cal tenir en compte que a l'estudi només han participat 9 de les 17 comunitats, i que no s'han inclòs les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla.
En comparació amb altres països, Catalunya se situa entre els sis territoris amb puntuacions més baixes, per davant de Bèlgica Fl. (488), França (488), Xipre (487), Bèlgica (481) i Xile (479). Està a dos punts de la mitjana d'Espanya (504), a onze del total de la UE (513) i a 24 de la mitjana de l'OCDE (526). El rànquing l'encapçalen Corea (583), Turquia (570) i Regne Unit (556).
D'altra banda, l'estudi analitza la consciència ambiental dels alumnes i els catalans obtenen una puntuació de 517 punts, assolint també el nivell intermedi de la competència. En aquest cas, hi ha un 7,9% d'alumnes en el nivell molt baix, un 21,3% en el nivell baix, un 35,3% en el nivell intermedi, un 26,4% en el nivell alt i un 9,1% en l'avançat.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..