Creix prop d'un 6% el risc de patir un accident a carreteres catalanes
Un informe del RACC alerta d'un canvi en la tendència, després d'onze anys de descens. Partir un accident greu és quatre cops més probable a carreteres convencionals. L'Arrabassada és la via més perillosa
Públic
Barcelona-
L'índex de risc a les carreteres catalanes, que mesura la probabilitat de patir un accident, ha crescut un 5,7% en els darrers tres anys, cosa que suposa un canvi en la tendència després d'onze anys consecutius de descens. L'increment s'explica perquè la sinistralitat amb víctimes mortals o ferits greus ha pujat un 14%, de 509 a 581, però la mobilitat només ho ha fet un 8%. Tot plegat ho detalla el 23è estudi IRAP del RACC que analitza el trienni 2021-2023, de forma que comença després de la pandèmia, quan encara hi havia restriccions de mobilitat.
"Les dades ens donen un toc d’alerta perquè veiem que estan evolucionant de forma diferent a com ho feien fins ara tenint en compte que l’objectiu segueix sent reduir a zero les víctimes mortals el 2050 i retallar-les un 50% el 2030", ha dit en la presentació Cristian Bardají, director de l’àrea de Mobilitat del club d'automobilistes. El president del RACC, Josep Mateu, ha recordat que des de l’any 2000 el nombre de víctimes mortals s’ha rebaixat dràsticament, passant de 700 a 181.
Segons l'informe, un 24% dels 6.300 km de xarxa viària analitzats presenta un risc alt o molt alt d’accident greu o mortal. Per demarcacions, Barcelona, Girona i Lleida tenen el percentatge de km amb risc alt i molt alt més elevat (27%) mentre que Tarragona és la que presenta els percentatges més baixos (11%). A més, a les carreteres convencionals, les que no estan desdoblades, la probabilitat de patir un sinistre amb conseqüències "lesives greus o mortals" és quatre cops major.
Una altra de les conclusions destacables de l’informe és que en el 45% dels sinistres greus i mortals registrats en aquest període hi han participat motocicletes. Bardají ha assegurat que combatre aquest fenomen i revertir aquesta xifra ha de ser una prioritat, donat que aquesta tipologia de vehicles només representen un 2,4% de la xifra global de mobilitat. L’estudi també ha indicat que des del 2013 els accidents amb bicicletes implicades s’han mantingut a l’alça, amb un augment del 75%.
En la presentació, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha insistit en la idea d’usar els carrils del Bus VAO d’accés a Barcelona per a motocicletes. Pel que fa a la sinistralitat, ha revelat que les dades mostren que es troba entre un 20 i un 25% per sota que la de 2019 i un 10% menys que el 2023. Ha destacat que a l’AP-7, l’any 2019 hi van perdre la vida 15 persones, mentre que aquest 2024 se n’han comptabilitzat sis. Amb tot, ha reconegut que la xifra de ferits greus sí que ha pujat.
L’Arrabassada torna a estar al capdamunt
Un any més, l’Arrabassada ha tornat a ser considerada la carretera més perillosa de Catalunya, sobretot per l’elevada xifra de sinistres amb motocicletes implicades que hi tenen lloc. El 100% dels accidents registrats entre 2021 i 2023 tenien una moto implicada. David Prat, director general d’Infraestructures de Mobilitat del Departament de Territori, ha admès que la Generalitat "ja no sap que més fer" per a reduir-hi els accidents.
En el llistat també hi figuren d’altres vies com la T-314 entre Cambrils i Reus; la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona; la BV-5001, entre Martorelles i Vilanova del Vallès; la TP-7225, entre Reus i el Morell; la GI-64, entre Torroella de Montgrí i l’Estartit; la BP-2151, entre Sant Sadurní d’Anoia i Sant Pere de Ribes; la GI-643 entre Torroella de Montgrí i Parlavà; la BV-1201, entre Olesa i Castellbisbal i la GI-673 i GI-674 entre Caldes de Malavella i Llagostera.
Per contra, la carretera més segura, amb menys risc d'accidents, és la C-25 entre Gurb i Calldetenes. Tot i la seva alta intensitat (més de 20.000 vehicles diaris) no ha registrat cap accident mortal o greu en l’últim trienni. El segueix el tram de la A-7 que va de Vandellós a Cambrils, el de la C-16 entre Navàs i Gironella i el de la B-40 entre Viladecavalls i Terrassa. Tal com ja va passar en l’anterior edició de l’estudi, l’enllaç de l’A-2 amb l’AP-2 i amb la B-20, la B-10 i la C-32 ha tornat a ser el tram que concentra més accidents, seguit per la C-58 entre Cerdanyola del Vallès i Barcelona i la zona del nus de la Trinitat.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..