Este artículo se publicó hace 2 años.

"Viatjar no és anar a prendre el sol a la platja, viatjar requereix un esforç"

Toni Arbonès, periodista de Catalunya Ràdio i responsable d''Els viatgers de la Gran Anaconda'. Cedida

Barcelona-

Publicidad
Click to enlarge
A fallback.

Més d'un quart de segle de programa. No sé si espanta per la rapidesa amb què passa el temps. Imaginaves que una proposta com aquesta podria prolongar-se tant?

Publicidad

'Els viatgers de la Gran Anaconda' aposta per l'entrevista reposada, en profunditat i sense presses. No sé si gairebé se'l pot considerar un programa contracultural.

En aquests 25 anys no sé si el món s'ha accelerat, però és evident que han canviat moltes coses: Internet s'ha generalitzat, han aparegut els 'smartphones' o les companyies aèries 'low cost', la massificació del turisme s'ha intensificat... El concepte del viatge s'ha transformat?

Publicidad

"Si només mires la pantalla del mòbil o et passeges per Tòquio buscant una zona de wifi deixaràs de veure la ciutat"

També parles del desig "d'explorar l'ignot, almenys per a nosaltres". Aquest ignot encara existeix?

Publicidad

En una de les entrevistes escollides, li preguntes al viatger i aventurer Michel Peissel: "si ho té tot a Cadaqués, per què se'n va al Tibet?" i aquest et respon: "Doncs perquè vull saber què hi ha darrere dels Pirineus, més enllà de França". Aquesta curiositat, aquesta voluntat de descoberta, resumeix la filosofia del programa i dels convidats que hi passen?

 "Els humans tenim aquesta necessitat d'explorar i això és el que ens fa anar més enllà"

Llegint el conjunt d'entrevistes, un pot sentir que el llibre té una part de retrat de mons que s'acaben. De fet, Jordi Esteva explica que "m'he especialitzat en mons que s'escapen; he arribat als llocs quan encara es veia el rastre que jo buscava, però que ja havia desaparegut".

Publicidad

Com ha evolucionat la tria de temes i de personatges?

Entenc que un dels elements cabdals d''Els viatgers de la Gran Anaconda' és oferir una mirada oberta, fugir dels prejudicis, de la mirada eurocèntrica i retratar allò que explica des del respecte i la voluntat de coneixement. És una mirada que trobes a faltar en la informació internacional?

"Si vols veure món has d'estar obert a acceptar el que et trobes, sigui bo o sigui dolent i si no, queda't a casa"

La mirada de molts viatgers és antropològica, però també social, política, econòmica... no deixen de retratar un país.

Publicidad

Segurament aquesta és una altra de les grans diferències entre els viatgers i els turistes, els primers intenten entendre el lloc on van i això implica també conèixer la política, la societat.

"El viatger intenta immergir-se en la cultura a la que va, menjar com menja la gent d'allà, respirar el que respiren, viure com viuen, moure's com ells"

Com veus el periodisme de viatges? Aquells grans reportatges que sovint trobàvem als suplements dominicals pràcticament han desaparegut i bàsicament trobem peces de rànquings, tipus els 10 pobles més bonics o els 10 racons que no et pots perdre, que lliguen molt amb aquesta cultura del consum ràpid i de l'homogeneïtzació.

Un altre dels entrevistats, el periodista Nico Valle, diu que "en aquest món tot és tan igual, tan igual, ja no queden gaire diferències. Necessites una bona dosi de viatjar i sentir-te estranger, sentir que ets de fora, sentir-te expedicionari". També fa un bon resum del programa.

"Si un lloc icònic està massificat, potser hem de fer l'esforç de renunciar-hi i buscar llocs als quals no hagin robat l'ànima"

Publicidad

El que sí que és cert és, que per exemple, les grans ciutats, o almenys els centres, cada cop s'assemblen més, hi trobem les mateixes cadenes comercials, els mateixos restaurants de menjar ràpid. Tot és molt homogeni.

"Es tracta que el viatge et faci sentir sensacions, siguin bones o dolentes, un viatge és transformatiu"

No sé si comparteixes el que també diu Michel Peissel, que els occidentals i els xinesos som els bàrbars de la nostra època perquè hem canviat i destruït totes les cultures per vendre els nostres productes?

L'any vinent arribareu als 1.000 programes, però hi ha 'Els viatgers de la Gran Anaconda' per estona?

"El programa és una finestra oberta a què la gent explori per si mateixa i no es quedi en el que li expliquen els informatius"

Marc Font

Periodista con formación en economía social y solidaria, es coordinador de Públic. Trabajó en medios como la Directa o Crític y en Producciones del Barrio, entre otros. Escribe sobre política catalana, movimientos sociales, medio ambiente y emergencia climática, memoria democrática y economía. Antes, ejerció como freelance en Irlanda, Palestina y Uganda. Periodista amb formació en economia social i solidària, és coordinador de Públic. Ha treballat en mitjans com la Directa o Crític i a Producciones del Barrio, entre d'altres. Escriu sobre política catalana, moviments socials, medi ambient i emergència climàtica, memòria democràtica i economia. Fa uns anys va exercir com a freelance a Irlanda, Palestina i Uganda.

Comentaris dels nostres subscriptors