Trens suprimits i retards a Rodalies tot i la desconvocatòria de la vaga de maquinistes
Renfe diu que les afectacions són per l'arribada de l'acord a "última hora" d'ahir. Diverses associacions del transport públic criden a mobilitzar-se aquest dissabte

Públic
Barcelona--Actualitzat a
La desconvocatòria in extremis de la vaga de maquinistes no ha frenat les incidències aquest dilluns. Alguns trens han estat suprimits a primera hora del matí i hi ha retards puntuals al servei de Rodalies. Renfe diu que les afectacions són per l'arribada de l'acord a "última hora" d'ahir entre el Ministeri de Transports, el Departament de Territori i representants dels treballadors.
Cal recordar que tot i que la majoria dels sindicats van desconvocar la vaga, encara n'hi ha alguns de minoritaris, com la CGT i la Confederació Intersindical-SF, que han decidit mantenir les protestes. D'altra banda, una incidència tècnica d'un tren a l'estació de plaça Catalunya, les línies R1, R3 i R4 poden incrementar el temps de recorregut.
Un dia més, usuaris de Rodalies han mostrat la seva indignació a les xarxes socials per l'anul·lació d'alguns dels combois sense avisar. Molts han buscat una alternativa a través del bus interurbà. És el cas dels passatgers de l’R4 a Vilafranca del Penedès. La solució que buscaven, però, no ha estat àgil perquè fa més d’un any i mig que els usuaris del bus exprés denuncien que el servei està saturat.
Una mobilització aquest dissabte
La portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, Anna Gómez, ha celebrat que els sindicats majoritaris hagin desconvocat la vaga de Renfe i Adif, però no descarta un dia “complicat” a Rodalies. En unes declaracions facilitades per la plataforma, Gómez demana als maquinistes que “es col·loquin al costat de l’usuari” i que donin suport a les mobilitzacions d'aquest dissabte que han impulsat diverses associacions del transport públic contra les contínues incidències a la xarxa i la manca d’inversió per part de les administracions. “Els demanem que igual que s’han plantat amb el traspàs, ho facin també amb el servei”, afirma.
Gómez assenyala que el servei de Rodalies és “nefast” i que els maquinistes són conscients d’aquesta realitat: “Ho saben i no estan contents. No els posen trens, no els posen mitjans i no tenen infraestructures correctes”. “Estem rebent milers de missatges en què ens diuen que tenim el seu suport. Necessitem veure aquest suport”, afegeix.
Vaga desconvocada
Sindicats, Estat i Generalitat van arribar a un acord in extremis per desconvocar una vaga que hauria provocat un caos encara més gran a la xarxa ferroviària catalana. Els maquinistes, que s'havien mostrat molt crítics amb el traspàs de Rodalies a la Generalitat, han aconseguit que l'empresa que ha de gestionar la nova etapa a partir de l'1 de gener del 2026 amb un Consell d'Administració paritari entre el Govern de la Generalitat -que tindrà la presidència amb vot de qualitat- i el de l'Estat, s'adscrigui transitòriament dins del grup Renfe.
Els empleats de Renfe i Adif havien manifestat recels sobre la fórmula perquè la Generalitat assumeixi la gestió de Rodalies. Sobretot perquè la plantilla de les dues empreses estatals, formada en gran part per persones nascudes a altres zones d'Espanya, volia mantenir les condicions laborals i de mobilitat. La rotació entre els empleats d’Adif i Renfe és alta perquè sovint acaben tornant a la seva regió d'origen.
Segons dades sindicals, a Catalunya hi ha uns 800 maquinistes de Renfe actualment i un 40% canvien de destí cada any. 7 de cada 10 maquinistes que condueixen els trens de Rodalies són originaris d'altres punts de l'Estat. D'altra banda, el salari d'un maquinista de Renfe és superior al d'un de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha defensat l'acord i assegura que "l'operador que gestiona Rodalies és Renfe i ha de continuar sent Renfe". "Fos quin fos el percentatge, això havia de ser així", ha afegit. Per la màxima responsable de Territori, el més rellevant és que la governança de l'ens gestor mixt es farà des de Catalunya.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.