Este artículo se publicó hace 4 años.

ENTREVISTA A MARIA BARBAL

"Soc una noia de poble. Això de ser escriptora em semblava una cosa d’un altre món"

"Soc una noia de poble. Això de ser escriptora em semblava una cosa d’un altre món"
L'escriptora Maria Barbal, durant l'entrevista amb 'El Quinze'. Montse Giralt

Barcelona-

Publicidad

En aquestes alçades de la seva trajectòria, què suposa haver estat distingida amb el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes?

Publicidad

El 2021 està sent un any prolífic en premis. Ja el va començar recollint el Pla per 'Tàndem'. Com porta això de tenir el focus a sobre?

Té fama de tímida i reservada.

Publicidad

La novel·la 'Tàndem' que li ha merescut el Premi Josep Pla, la va escriure durant la pandèmia?

Els seus protagonistes, l’Armand i l’Elena, fan veure al lector que quan et jubiles segueixen passant coses.

"La vida no s’acaba quan et jubiles, hi segueixen passant coses i necessitem continuar respirant aire nou"

En el seu cas, després de més de mitja vida fent classes en un institut, com va gestionar la jubilació?

Així que li tocava haver de compaginar maternitat, ensenyament i escriptura i no va voler jugar a fer de superdona.

Una altra de les idees que defensa a 'Tàndem' és que l’amor no caduca, no té edat.

Publicidad

Escriu 'Pedra de Tartera' als 30 anys. Fins aleshores això d’escriure ho portava una mica en secret?

Publicidad

Però vostè arriba amb 14 anys a Barcelona, estava en contacte amb les coses que circulaven per la ciutat, o no?

"En el meu cas l’escriptura és una cosa molt subtil i molt lenta"

De 'Pedra de Tartera' es desprèn un amor immens per les contrades on va néixer. M’imagino que al principi de ser a Barcelona s’enyorava molt del Pallars.

I de més gran, no va tenir temptacions de tornar-hi?

Publicidad

De les lectures d’aquesta època de formació quines recorda amb més afecte?

No va poder formar-se en català i el va decidir estudiar quan ja havia acabat la carrera. No li va passar pel cap escriure en castellà?

"Em vaig abocar a les lectures en català. Volia recuperar el que m’havia perdut"

Dels gèneres que ha tastat, la novel·la és el que la fa sentir més còmode?

El com s’assumeixen els canvis i la maduresa són constants als seus llibres.

Publicidad

Amb la crisi provocada pel coronavirus potser aquests pobles que es van buidar es tornen a omplir. Parlant de la pandèmia, com ha viscut el confinament, com ho porta?

"Com a escriptora, el fet de tancar-me ha estat positiu perquè m’ha tret totes aquestes excuses [per no escriure]"

En alguna ocasió ha dit que escriu com un intent de transvestime i d’inconformisme, per tenir llibertat, per atrevir-se a dir escrivint les coses que parlant no diria. Això és per la seva timidesa?

"Per a mi l’escriptura ha estat un espai de llibertat interna"

A 'En la pell de l’altra' s’inventa l’associació Memòria i llibertat. Dues qüestions molt necessàries en l’actualitat.

D’aquest nou Govern de la Generalitat de Catalunya, què li agradaria esperar-ne?

"Des del 2017 tenim una situació molt dura els catalans, siguem d’on siguem i pensem el que pensem"

Publicidad

És optimista amb la proposta de Llei d’amnistia?

Lídia Penelo

Redactora de Públic. Escribe sobre temas de cultura, especialmente sobre libros y con perspectiva de género. Estudió filología catalana en la Universitat de Girona y periodismo en la Universitat Pompeu Fabra. Tiene experiencia en el mundo editorial, en radio y televisión. Responsable de comunicación del Museu de l’Art Prohibit, el primer museo del mundo dedicado a exponer obras de arte censuradas. Redactora de Públic. Escriu sobre temes de cultura, en especial sobre llibres i amb perspectiva de gènere. Va estudiar filologia catalana a la Universitat de Girona i periodisme a la Universitat Pompeu Fabra. Té experiència al món editorial, en ràdio i televisió. Responsable de comunicació del Museu de l’Art Prohibit, el primer museu del món dedicat a exposar obres d’art censurades.

Comentaris dels nostres subscriptors