INFRAESTRUCTURES
La Sindicatura de Comptes detecta un sobrecost de prop de 5.000 milions en la construcció de l'L9 entre 2002 i 2016
L'informe detecta que es van adjudicar uns treballs a una UTE amb una societat de l'aleshores president d'Infraestructures.cat, Joan Lluís Quer. La infraestructura, que ha de ser la línia de metro més llarga d'Europa, encara està a mitges i el Govern està pendent d'un crèdit del BEI per reiniciar-ne les obres
Publicidad
barcelona,
La Sindicatura de Comptes ha detectat un sobrecost en la construcció de la Línia 9 del Metro de 4.949,01 milions fins al 2016, un 251,5% més del previst. En un informe, assenyala que fins al 31 de desembre d'aquell any el cost de les obres de construcció s'havia enfilat fins als 6.916,47 milions davant els 1.967,46 milions del cost previst en els encàrrecs inicials fins a l'exercici del 2002. La Sindicatura també observa que en algunes adjudicacions no consta cap justificació de les puntuacions atorgades o que en les ofertes descartades els informes tècnics no estan "suficient motivats"; i avisa de la concessió d'uns treballs a una societat vinculada amb el president d'Infraestructures.cat i alhora administrador únic d'una de les societats de la UTE adjudicatària.
Publicidad
Presumpta incompatibilitat del president d'Infraestructures.cat del 2011
L'informe també assenyala que una de les adjudicacions -la del contracte de serveis per a l'assistència tècnica per a l'enginyeria d'integració dels sistemes i infraestructures i coordinació de proves de la Línia 9- per valor de 640.000 euros va ser per a una UTE, de la qual una de les empreses que en formava part com a administrador únic era el president d'Infraestructures.cat que l'informe identifica com a JLQ [el president aleshores era Joan Lluís Quer, actualment encausat pel cas del 3%]. Es tractaria d'una pràctica contrària a l'establert a la Llei de contractes del sector públic, segons constata la Sindicatura.
Infraestructura a mitges
La línia 9 del metro – que ha de ser la més llarga d'Europa amb 48 quilòmetres de trajecte, dels quals 44 són soterrats i 4 de viaducte- ha d'unir Santa Coloma de Gramenet i Badalona amb la Fira de Barcelona, la Zona Franca i l'Aeroport del Prat, tot i que actualment només funciona en els seus trams nord i sud. En concret, actualment la línia es troba operativa entre la T1 de l'Aeroport i la Zona Universitària, per una banda, i entre La Sagrera i Can Zam, per l'altra. Queda pendent per executar, per tant, el tram de 9 quilòmetres entre La Sagrera i la Zona Universitària i que ha de transcórrer per barris com Sarrià, que actualment no tenen servei de metro.