Este artículo se publicó hace 3 años.

Entrevista a Josep Vicent Boira

"El retard en el corredor mediterrani és conseqüència d’una mentalitat que posa la ideologia per davant de la realitat"

"El retard en el corredor mediterrani és conseqüència d’una mentalitat que posa la ideologia per davant de la realitat"
Josep Vicent Boira al seu despatx fotografiat durant l'entrevista. Joan Canela

Joan Canela

València-

Publicidad

La primera cosa que queda clara al llibre és que el Corredor Mediterrani no és només una via fèrria, sinó que més aviat és un concepte, un espai.

Però és una infraestructura que va a la contra de la concepció radial espanyola, on tot es calcula en el temps de viatge des de Madrid. És per això que costa tant de materialitzar?

"Fins al 2011 hi ha la manca d’un projecte d’infraestructures plenament europeu"

Publicidad

Sovint es diu que "per entendre la història d’Espanya cal entendre la història del seu ferrocarril". Amb el primer tram ferroviari peninsular entre Barcelona i Mataró finançat amb capital privat i el segon tram, amb diners públics, entre Madrid i Aranjuez perquè Isabel II poguera anar a estiuejar. La inversió ferroviària com a finalitat per contractar obra pública i no com a mitjà continua existint? La xarxa d’AVE en podria ser una prova?

Publicidad

El llibre mostra una gran esperança en el projecte europeu, que no passa pels seus millors moments. Hi ha esperança encara en Europa?

"Tant el canvi climàtic com la necessitat de crear una infraestructura europea que done respostes geopolítiques està afavorint la creació del corredor mediterrani"

La segona meitat del segle XX ha estat l’època de l’avió i el cotxe. Ara sembla que per les exigències climàtiques, però també l’esgotament dels combustibles fòssils, torna l’època del ferrocarril, Com si les solucions del futur es trobaren en el passat. Però com imagina aquest ferrocarril del futur?

Just la setmana passada es feia públic el projecte de túnel passant per València i la doble plataforma València-Castelló. Hi ha veus molt crítiques amb aquesta obra, pel seu cost ambiental i econòmic en relació amb el seu retorn social.

"Hem d’entendre que si volem desenvolupar el transport ferroviari i reduir les emissions de la carretera, necessitem una plataforma en condicions"

Comentaris dels nostres subscriptors