Este artículo se publicó hace 3 años.
Es reprenen les obres de la L9, que finalitzaran el 2027
Després d'una dècada aturada, la tuneladora s’ha reactivat per perforar el subsòl entre les estacions de Manel Girona i Lesseps, el tram de poc més de quatre quilòmetres que quedava pendent de construir per unir La Sagrera amb Zona Universitària. La L9 ac
ACN / Públic
Barcelona-
Les obres del tram central de la línia 9 de metro, que ha de connectar La Sagrera amb Zona Universitària, s’han reprès dimecres després de més d'una dècada aturades. La tuneladora s’ha tornat a activar per perforar el subsòl entre les estacions de Manel Girona i Lesseps, el tram de poc més de quatre quilòmetres que encara quedava pendent de construir.
A partir del 2027 es posaran en marxa les estacions
Segons el Govern, la previsió és que l’estiu del 2023 hagi arribat a Mandri, i que de cara el desembre del 2024 hagi fet tot el recorregut fins Lesseps. La Generalitat invertirà 926 milions d'euros en aquest tram i preveu que les obres del túnel finalitzin el 2027.
Pel vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, aquests treballs són "l'obra més important dels últims 20 anys" a Catalunya. Un cop acabada la feina de la tuneladora es faran les instal·lacions de vies i serveis, per després anar posant en marxa estacions a partir del 2027.
Tres dècades de retard i 5.000 milions de sobrecost
Les obres de la L9 s'hauran allargat més de tres dècades tot i que havien d'executar-se en pocs anys a principis dels 2000. Una mala planificació, contratemps com l'enfonsament del Carmel i la crisi han provocat aquest retard. A més, haurà tingut un sobrecost d'almenys 4.949,01 milions d'euros, un 251,5% més del previst, segons informava la Sindicatura de Comptes.
Segons l'enginyer de camins Jordi Julià, que va ser director general de Transports en el Govern de Maragall i director d'Ifercat, l'ens públic propietari de la L9, el retard es deu a "un conjunt de desgràcies" durant el desenvolupament del projecte. "Fins a quin punt ha estat atzar i fins a quin punt mala gestió? Hi ha una mica de tot", sosté.
Els experts solen coincidir en diversos aspectes –canvis de traçat per raons tècniques o capritxos polítics, altres obstacles tècnics a resoldre sobre la marxa, l'enfonsament del Carmel (L5) el 2005 que va obligar a parar les obres i a reforçar la seguretat, la crisi econòmica i l'endeutament...–, però també remarquen que ja es va començar amb mal peu i es van subestimar les dificultats.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..