Rebuig d'Amnistia Internacional i d'entitats de salut mental a què la Guàrdia Urbana de Barcelona es doti de pistoles Taser
Assenyalen una manca de garanties en matèria de protecció dels drets fonamentals. L'Ajuntament preveu aprovar aquest dimecres el projecte de reglament d'aquestes armes

Públic
Entitats de salut mental i Amnistia Internacional rebutgen dotar la Guàrdia Urbana de Barcelona amb pistoles elèctriques. L'Ajuntament ha d'aprovar aquest dimecres de forma inicial en la Comissió de Seguretat el projecte de reglament per al seu ús, que previsiblement comptarà amb els vots favorables de PSC, Junts, Vox i PP. La mesura ha estat criticada per altres partits de l'oposició -bàsicament Barcelona en Comú i ERC- i per diverses entitats, arran del que consideren una manca de garanties en matèria de protecció dels drets fonamentals.
En aquest sentit s'ha posicionat Amnistia Internacional, defensant que no inclou prou garanties per a la protecció d'aquests drets i permet l'ús de l'arma en situacions que no s'ajusten als estàndards internacionals de drets humans. Segons un comunicat a partir de l'última versió del reglament a la qual ha tingut accés, el text "no incorpora les salvaguardades necessàries".
L'organització creu que en el reglament s'estableixen supòsits d'ús "massa generals i vagues" i assenyala que cal establir "un llindar clar" per l'ús d'aquesta arma. El seu ús, diu l'entitat, ha d'estar "estrictament limitat" a situacions en què els agents o terceres persones s'enfronten a una amenaça imminent de mort o lesions greus, és a dir, potencialment mortals, "que no poden contenir-se amb opcions menys extremes".
AI demana prohibir el seu ús en manifestacions i concentracions "sense cap tipus d'excepció", així com contra els menors d'edat. D'altra banda, demana evitar-ne l'ús contra malalts mentals i persones sota efectes d'alcohol i drogues o en estat de "deliri exacerbat". Amb tot, ja avisa que presentarà al·legacions al reglament i espera en el tràmit normatiu hi hagi l'oportunitat d'incorporar canvis i modificacions.
Amnistia valora positivament algunes de les mesures, com ara la prohibició d'incorporar a la dotació de la Guàrdia Urbana de Barcelona una arma que inclogui arc elèctric. També la formació teoricopràctica basada en casos i amb la participació d'entitats de defensa dels drets humans, o la recollida de dades desagregades dels usos per tal d'avaluar els impactes de l'ús de l'arma.
Advertències d'entitats de salut mental
Per la seva part, entitats de salut mental han demanat suspendre l'aprovació del reglament, o almenys la dotació, fins que no es dugui a terme un estudi tècnic independent sobre les afectacions pel dret a la vida i el respecte als drets fonamentals, "en particular en persones en estats d'agitació o crisis de salut mental". En una carta oberta al tinent de Seguretat, Albert Batlle, també demanen l'obertura d'un procés participatiu "real" que doni veu a les entitats socials i resta d'actors implicats.
"L'aplicació de les descàrregues elèctriques en situacions de crisi de salut mental pot generar possibles efectes adversos imprevisibles, empitjorar els estats d'agitació i augmentar el risc de descontrol de la situació", indiquen. Les entitats assenyalen que els preocupa perquè representa "una amenaça per a la vida i la salut de les persones que estiguin passant per una crisi de salut mental, un estat d'agitació psicomotora o una temptativa de suïcidi".
La intervenció policial i l'ús de la força, diuen, no hauria de ser la primera resposta a l'hora de respondre a una situació de crisi i patiment psíquic i l'actuació de serveis mèdics "sempre hauria de ser prèvia a l'ús de les pistoles elèctriques". La carta la signen la Societat de Salut Mental Catalunya, la Federació Veus, La Capçalera, la Taula d'entitats del Tercer Sector Social, l'Associació Catalana de Professionals en Salut Mental i Irídia.
A partir de 2026
Segons l'avantprojecte de reglament explicat als periodistes al gener, la previsió és que els comandaments dels antiavalots de la Guàrdia Urbana portin pistoles elèctriques a principis del 2026. La previsió és que només s'utilitzin en casos de "risc racionalment greu".
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.