Este artículo se publicó hace 2 años.

ENTREVISTA A MERCÈ IBARZ

"A Mercè Rodoreda encara la llegim massa exclusivament en clau catalana i cal llegir-la en clau europea"

Mercè Ibarz amb el seu llibre sobre Rodoreda, durant l'entrevista. L. Penelo

Barcelona-Actualitzat a

Publicidad
Click to enlarge
A fallback.
Publicidad

Recorda que és el primer que va llegir de Mercè Rodoreda?

A 'Retrat de Mercè Rodoreda' insisteix en la idea que la Rodoreda de bleda res, per a vostè s’acosta més a la filosofia punk, oi?

"A mi Rodoreda em sembla punk, les coses com siguin. De bleda res, ara jo no dic que Rodoreda és punk, és la meva lectura que ho és"

Publicidad

Al llibre apunta que per escriure segons què ho havia d’haver viscut.

Sorprèn que malgrat totes les dificultats, com quan s’havia de passar el dia cosint per menjar, ella no defallia i continuava aferrada a l’escriptura.

"Si ens és més fàcil imaginar-ho amb un escriptor sirià o una escriptora ucraïnesa fem-ho, però és que ens hem de situar en aquest punt: ho perden tot"

Ara que diu la paraula inèdit, hi ha inèdits encara de Rodoreda?

Publicidad

Malgrat viure la major part de la seva vida fora de Catalunya, Rodoreda aconsegueix escriure una llengua catalana vivíssima.

Publicidad

Hi ha dues raons que expliquen la seva manera d’escriure: la guerra i la fascinació que com a escriptora li provoca, i que està molt sola

Una de les coses que li ha agradat destacar és que Rodoreda va escriure alhora 'La Plaça del Diamant' i 'La mort i la primavera'.

Publicidad

I una altra cosa que li passa a Rodoreda, és que en vida assoleix un èxit popular però no cultural ni de crítica.

"A Mercè Rodoreda encara la llegim massa exclusivament en clau catalana. Jo faig la proposta de llegir-la en clau europea perquè llegir-la només en clau catalana és reduir les seves potencialitats"

És un bon moment perquè els lectors més joves s’acostin als seus llibres?

Publicidad

Ara que molts lectors descobreixen Clarice Lispector, tamé poden anar a Rodoreda…

"Amb la Lispector hi ha bastants paral·lelismes amb la Rodoreda, sobretot amb les metamorfosis, o amb la Ginzburg, la Yourcenar o la Woolf…"

Va arribar a tractar Mercè Rodoreda?

Lídia Penelo

Redactora de Públic. Escribe sobre temas de cultura, especialmente sobre libros y con perspectiva de género. Estudió filología catalana en la Universitat de Girona y periodismo en la Universitat Pompeu Fabra. Tiene experiencia en el mundo editorial, en radio y televisión. Responsable de comunicación del Museu de l’Art Prohibit, el primer museo del mundo dedicado a exponer obras de arte censuradas. Redactora de Públic. Escriu sobre temes de cultura, en especial sobre llibres i amb perspectiva de gènere. Va estudiar filologia catalana a la Universitat de Girona i periodisme a la Universitat Pompeu Fabra. Té experiència al món editorial, en ràdio i televisió. Responsable de comunicació del Museu de l’Art Prohibit, el primer museu del món dedicat a exposar obres d’art censurades.

Comentaris dels nostres subscriptors