BARCELONA
Les noies infravaloren les seves capacitats en tecnologia i matemàtiques, mentre que els nois les sobrevaloren, tot i tenir generalment pitjors notes, el que repercuteix en les titulacions d'informàtica, on només un 9% de les seves estudiants són dones. Aquesta és una de les conclusions d'un estudi elaborat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que s'ha presentat aquest dilluns, després de parlar durant sis anys amb més de 1.500 alumnes de secundària d'institut de Madrid i de Barcelona.
Les universitats també han produït un vídeo en què adverteixen de la poca presència de les dones en les titulacions informàtiques, per conscienciar la societat i recordar que tots dos sexes tenen les mateixes capacitats.
La directora del grup de recerca Gènere i TIC de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC i investigadora principal de l'estudi, Milagros Sainz, ha explicat que l'estudi demostra que els nois estudiants de batxillerat es consideren millors en matèries lligades a la ciència o la tecnologia que les noies, encara que elles "tendeixen a tenir millors notes en totes les matèries". Sainz ha destacat que "hi ha una bretxa de gènere en la percepció de competències en assignatures de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques", i això està lligat al fet que "vivim en una societat que és molt més exigent amb les noies que amb els nois ".
Aquesta percepció de les competències és important perquè segons Sainz, a l'hora de decidir quin grau universitari cursar pesa més que els resultats acadèmics. De fet, del total de 2.560 estudiants matriculats en enginyeria informàtica a la UOC, 2.320 són homes i només 240 són dones, que representa un 9,38% del total. A la UPC el percentatge es redueix a un 8,66%, de 1.532 homes i 145 dones.
El degà dels estudis d'informàtica, multimèdia i telecomunicacions de la UOC, Josep Prieto, ha subratllat que "aquest no és un problema local sinó internacional". Prieto ha expressat que "més enllà dels estereotips que hi ha després de la figura d'un informàtic o informàtica", aquesta titulació inclou aspectes com la "creativitat, el disseny, la gestió d'equips o la direcció de projectes".
La degana de la facultat d'informàtica de Barcelona de la UPC, Núria Castell, ha advertit que la desproporció és preocupant perquè, en el futur, "les professions estaran cada vegada més lligades amb les tecnologies", i si les dones no tenen presència a aquest àmbit, "estan abocades a una taxa d'atur molt elevat". Per revertir la situació, les universitats proposen incidir en el professorat i les famílies, perquè segons l'estudi, tendeixen a reforçar els rols de gènere, i als 15 anys, un 25% dels nois volen estudiar enginyeria informàtica, però només volen fer-ho un 9% de les noies.
¿Te ha resultado interesante esta noticia?
Comentarios
<% if(canWriteComments) { %> <% } %>Comentarios:
<% if(_.allKeys(comments).length > 0) { %> <% _.each(comments, function(comment) { %>-
<% if(comment.user.image) { %>
<% } else { %>
<%= comment.user.firstLetter %>
<% } %>
<%= comment.user.username %>
<%= comment.published %>
<%= comment.dateTime %>
<%= comment.text %>
Responder
<% if(_.allKeys(comment.children.models).length > 0) { %>
<% }); %>
<% } else { %>
- No hay comentarios para esta noticia.
<% } %>
Mostrar más comentarios<% _.each(comment.children.models, function(children) { %> <% children = children.toJSON() %>-
<% if(children.user.image) { %>
<% } else { %>
<%= children.user.firstLetter %>
<% } %>
<% if(children.parent.id != comment.id) { %>
en respuesta a <%= children.parent.username %>
<% } %>
<%= children.user.username %>
<%= children.published %>
<%= children.dateTime %>
<%= children.text %>
Responder
<% }); %>
<% } %> <% if(canWriteComments) { %> <% } %>