Este artículo se publicó hace 6 años.
L'ANC engega una campanya per reduir la dependència a "oligopolis" lligats al "poder polític espanyol"
La presidenta de l'entitat, Elisenda Paluzie, assegura que volen fomentar el consum en empreses que "responguin a uns valors de lliure mercat, de no ingerència dels poders polítics i que respectin les decisions dels ciutadans", de manera que es pugui combatre la "campanya de la por" contra l'independentisme.
Públic
Barcelona-
Amb l'objectiu de "combatre" la "campanya de la por i pressió" d'empreses i l'Estat espanyol contra la independència, l'ANC ha engegat la campanya Consum estratègic. La iniciativa l'ha presentat aquest dijous la presidenta de l'entitat, Elisenda Paluzie, i pretén fomentar entre els ciutadans el consum en empreses que "responguin a uns valors de lliure mercat, de no ingerència dels poders polítics i que respectin les decisions dels ciutadans" de Catalunya.
La campanya engega un mes després que apareguessin noves informacions sobre la pressió política i econòmica exercida durant la tardor passada pel govern espanyol, pel rei i per grans empreses contra el procés independentista. Entre d'altres qüestions, va materialitzar-se amb la retirada per part de l'Estat de milers de milions d'euros de Caixabank i Banc Sabadell, amb la intervenció del rei Felip VI per forçar el trasllat de seus empresarials, amb la decisió del govern espanyol d'aprovar ràpidament un decret per facilitar, precisament, els canvis de seus corporatives i, òbviament, amb els comunicats i la marxa de milers de companyies.
Segons ha afirmat Paluzie, "com menys depenem d'empreses lligades al poder polític espanyol, menys capacitat tindran d'imposar la campanya de la por". Així mateix, la presidenta de l'ANC ha manifestat que "consum estratègic no és només una manera de preparar-nos activament per a la independència, sinó que també incentiva una economia catalana més forta, oberta i moderna". Segons ella, la iniciativa també ha de contribuir a què quan hi hagi un "nou embat democràtic" per assolir la República catalana tant la ciutadania com el teixit empresarial estiguin més "preparats".
L'entitat vol promoure valors com el respecte al medi ambient, el cooperativisme, l'economia circular, la responsabilitat social, el respecte i/o la promoció de la llengua catalana i les companyies que s'inscriguin al registre de la iniciativa hauran d'acreditar-los. Entre els sectors al que es vol interpel·lar hi ha l'assegurador, la banca, l'energia, el gas, la telefonia, les grans superfícies, el patronal i el sindical.
Sense llistes de bons i dolents
Sense llistes de bons i dolents
La primera fase de la campanya consistirà en l'obertura d'un registre de "proveïdors estratègics" perquè les empreses de serveis "alternatives" que ho vulguin s'hi inscriguin i, posteriorment, l'ANC facilitarà el contacte entre els consumidors i aquestes companyies. L'entitat, en la seva expressió, es limitarà a fer de "corretja de transmissió".
També en la roda de premsa, David Fernàndez, coordinador de la comissió de l'ANC Fem República, d'on penja la iniciativa, ha assegurat que "no es tracta de fer llistes de bons i dolents. Es posarà la informació a l'abast del consumidor perquè prengui la decisió que consideri més oportuna. El que volem és allunyar-nos del nacionalisme econòmic que ha executat l'Estat".
Ara bé, per a Paluzie això no implica fer "nacionalisme econòmic" perquè la iniciativa estarà oberta a companyies espanyoles i estrangeres, no únicament a les catalanes, ja que la pretensió és "evitar la influència nefasta de les institucions de l'estat espanyol sobre l'economia". La també economista ha estat molt crítica amb el poder que considera que tenen els "oligopolis" a l'Estat, als que veu com a "nocius".
En una fase posterior, l'ANC es planteja que la campanya vagi més enllà de l'àmbit privat i apel·li també les administracions catalanes. De moment, al portal de la iniciativa hi apareixen informacions crítiques de grans empreses, com Mercadona, que l'entitat relaciona amb la FAES, la fundació propera al PP, o Endesa, així com determinats vincles empresarials de Manuel Valls, l'alcaldable de Cs a la ciutat de Barcelona.
Més enllà de la campanya de l'entitat independentista, la realitat és que des de la tardor passada l'interès de la ciutadania per determinades companyies, fonamentalment cooperatives però no únicament, arrelades a Catalunya va disparar-se, com vam explicar en aquest reportatge. Tot i que en diferents nivells, companyies com Som Energia, Som Connexió, Parlem, Coop57, Caixa d'Enginyers, Catgas o Arç Cooperatives, entre moltes altres, van notar un impacte vinculat a la situació política del Principat.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..