L'ampliació de l'aeroport i la finalització de la Sagrera i del corredor mediterrani, prioritats per a Foment
La patronal reclama incrementar en 1.500 milions anuals la inversió en infraestructures per superar un dèficit en aquest àmbit a Catalunya que veu "estructural"

ACN
Barcelona-
Foment del Treball ha reclamat aquest dijous incrementar la inversió en infraestructures en 1.500 milions més a l'any, a càrrec de l'Estat i la Generalitat, per fer front al dèficit en aquest sector a Catalunya. En la presentació de l'actualització del Catàleg de les 100 infraestructures bàsiques per a Catalunya (CAT100), el secretari general de la patronal, David Tornos, ha lamentat que el dèficit d'inversió en infraestructures és "estructural" i ha dit que afecta el "desenvolupament econòmic i a la cohesió territorial".
Algunes de les actuacions prioritàries per a la patronal són la finalització de la nova estació de la Sagrera, del corredor mediterrani i l'ampliació de l'aeroport del Prat per augmentar els vols intercontinentals. La demanda perquè Estat i Generalitat inverteixin 1.500 milions d'euros arriba dos dies després de la publicació per part de la Cambra de Contractistes de la licitació pública a Catalunya, que el 2024 va ser de 3.443 milions, un 3,7% més que el 2023 però encara lluny dels 3.955 milions del 2022.
El CAT 100 identifica les 100 infraestructures més necessàries per al país, segons la patronal, i les divideix en cinc blocs: la millora de la mobilitat ferroviària; de la seguretat viària i interconnexió territorial; de la connectivitat intercontinental; del transport ferroviari de mercaderies i de l'autoabastiment hídric i lluita contra la sequera.
Respecte a la millora de la mobilitat ferroviària, el president de la Cambra de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC), Lluís Moreno, ha citat la finalització de l'Estació de la Sagrera, el Pla de Rodalies, la finalització de les obres de les línies L9 i L10, la connexió del tramvia per la Diagonal i projectes com el perllongament del metro cap a l'àrea metropolitana que tenen un "retorn molt ràpid".
Que es completi el Pla de Rodalies també és assenyalat com una prioritat per a Foment
Pel que fa al bloc viari i la interconnexió territorial, Moreno ha comentat que troba a faltar dos eixos que travessarien Catalunya, a més dels ja existents com l'AP-7, AP-2, l'Eix Pirinenc o l'Eix Transversal. Es tracta dels eixos entre la Ràpita i Vielha i entre Tarragona i Andorra. També ha incidit en la seguretat davant els "greus problemes de congestió sinistralitat". Per això, Foment considera urgent executar les encomanes de gestió i l'estratègia 2+1 i ha defensat desdoblar vies com el triangle Lleida-Balaguer-Tàrrega, "l'últim espai a Catalunya per al desenvolupament del sector industrial", ha dit.
Millora de la connectivitat intercontinental
També ha insistit en la necessitat d'ampliar l'aeroport per millorar la capacitat, amb terminals per donar servei a 70 milions de viatgers; i la connectivitat intercontinental. Moreno ha defensat que l'arribada d'avions més grans al Prat -amb capacitat per volar a més de 10.000 quilòmetres- també impulsaria el trànsit de mercaderies, on l'aeroport de Barcelona s'està veient superat pel de Saragossa en aquest segment.
A més, ha dit que l'aeroport Josep Tarradellas té un àmbit de 800 quilòmetres al radi de la capital catalana i pot donar servei a ciutadans al sud de França o d'Espanya. L'ampliació del Prat, ha afegit, hauria d'anar acompanyada de la connexió en alta velocitat amb els aeroports de Reus i Girona.
Pel que fa al quart bloc, Foment considera imprescindible la finalització del corredor mediterrani per incrementar la quota modal del ferrocarril en el transport de mercaderies, d'un 3,5% aproximadament fins a un 15% o un 20%, i treure camions de les carreteres. En aquest apartat, també ha fet especial menció als accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona. A més, ha apostat per la instal·lació del tercer carril en trams de l'ample convencional, com per exemple entre Figueres i Portbou per evitar el col·lapse del Pertús.
Per últim, la patronal catalana considera "imprescindible" garantir el subministrament d'aigua a través de l'ampliació de la dessaladora Tordera II o la implementació de noves Estacions de Tractament d'Aigua Potable (ETAP). A banda dels cinc blocs, Moreno ha citat altres infraestructures com projectes urbanístics de complexos sanitaris -com el biopol Gran Via l'Hospitalet o l'Hospital Clínic, el Sant Joan de Déu entre Barcelona i Esplugues-; o la millora de la modernització i augment de la competitivitat dels ports de Barcelona i Tarragona.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.