Este artículo se publicó hace 7 años.

Jorge Wagensberg: “Som individualment intel.ligents i col.lectivament estúpids"

Vídeo d'un moment de l'entrevista amb Jorge Wagensberg. /PÚBLIC

Jaume Grau

Barcelona--Actualitzat a

Publicidad
Click to enlarge
A fallback.

“Solo tenemos un planeta” és el títol del llibre. El títol fa referència al fet que només tenim un planeta perquè no podem viatjar i colonitzar-ne un altre, o es deu al fet que potser necessitaríem més d’un planeta per subsistir atenent als nivells de consum de recursos actual?

Publicidad

En el llibre parleu d’un període geològic en el que ens trobaríem ara, l’Antropocè. Quins canvis defineixen aquest nou període?

“L’home és individualment intel·ligent, i col·lectivament estúpid”

En el llibre afirmes que col·lectivament som estúpids.

Una de les característiques de l’Antropocè és la caiguda de la diversitat, la desaparició en massa de moltes espècies. Quines raons tenim per esforçar-nos a mantenir una espècie?

Publicidad

En aquest sentit, en el llibre es parla de què la diversitat és un mecanisme de resistència davant els canvis de l’entorn. A última hora un sistema divers és més resistent i més perdurable que un de diversitat baixa.

Aquest mateix raonament dels avantatges de la diversitat es pot aplicar a les poblacions humanes? La diversitat contribueix a fer el conjunt de la humanitat més resistent?

Publicidad

Tu afirmes apostar clarament per la democràcia, perquè s’acosta més al mètode científic, perquè hi ha dialèctica. Una societat democràtica és més resistent que una d’autoritària? Afronta millor els problemes?

“L’avantatge del Homo sapiens sobre el neanderthalensis és la capacitat de dir mentides“.

En aquest sentit, en el llibre també parleu, de que s’ha d’entendre amb quina facilitat una minoria pot arribar a explotar a una majoria i que això té a veure amb l’adquisició del llenguatge en l’Homo sapiens.

Publicidad

El capitalisme, que és el sistema que diguem defineix les relacions econòmiques i socials que tenim, és fruit d’una evolució o és un procés imposat?

M’agradaria parlar de competència i col·laboració en sistemes naturals i en societats humanes. Quina estratègia guanya en aquesta dualitat?

“La complexitat va associada a la col·laboració”

Ara que parlàvem de Lynn Margulis i de la simbiosi, en el fet que dos bacteris s’uneixen per fer un organisme més gran, una cèl·lula amb més complexitat. La complexitat va associada a la col·laboració?

Publicidad

“La hipòtesi de treball de que no es pot no créixer, s’ha de trencar”.

Quan parlem de tema de creixement sabem que els sistemes naturals més immadurs i poc diversos són els que més creixen, i que els sistemes més madurs amb una alta diversitat tenen un creixement zero. És el mateix que passa amb les economies: els països que més creixen són els més inestables. Seria possible que una societat tingués creixement zero?

Per parlar una mica de la història de l’economia en el llibre parleu de distingir dos termes, el d’eficiència i el d’eficàcia. Quina diferència hi ha entre l’eficiència i l’eficàcia?

El capitalisme està basat en un principi irracional com és el fet de suposar que els recursos són inesgotables. En el llibre parleu de què el capitalisme és un sistema piramidal que necessita créixer i consumir contínuament. Aquest sistema pot acabar amb un desastre a escala planetària?

Publicidad

Donada la velocitat dels canvis, quina temporalitat posem a aquest desastre? Hi ha qui parla de cent anys.

“És com una esquerra col·lectiva el que estem buscant”

Parles d’aquesta nova ideologia que hauria de sorgir. Amb quins principis hauria de comptar per poder fer front a aquests reptes que té la humanitat?

Això queda reflectit en el llibre quan dius que les societats es mantenen homogènies i cohesionades projectant odi cap enfora.

“S’hauria de fer una constitució planetària, a favor del planeta”

Parlem de problemes mediambientals, de problemes econòmics, d’injustícies socials, de canvi climàtic, d’esgotament dels recursos... Existeixen molts problemes, o només un que els engloba a tots?

Publicidad

Tu ets un gran defensor del mètode científic, però reconeixes en el llibre que la ciència no sempre ho pot explicar tot i que l’art arriba on no ho fa la ciència. Es pot arribar a conèixer a traves de l’emoció de la mateixa manera que ho podem fer des de la raó?

Comentaris dels nostres subscriptors