Este artículo se publicó hace 3 años.

ENTREVISTA A PILAR AYMERICH

"Jo no disparo, pesco"

"La història té un buit amb les dones"
La fotoperiodista Pilar Aymerich, retratada a casa seva per l'entrevista amb 'Públic'. Montse Giralt

Barcelona--Actualitzat a

Publicidad

Què suposa per a vostè aquest premi?

Si ens remuntem a la seva joventut,vostè va començar fent teatre a l’escola d’art dramàtic d’Adrià Gual. Com va anar això?

"L’educació que m’havien donat no em servia de res i que havia de fer-ho sola, que és el que hem fet moltes dones de la meva generació"

Publicidad

Malgrat aquesta finestra, per què decideix marxar a Londres?

Publicidad

Al tornar a Catalunya tria abraçar definitivament la fotografia com a camí de vida.

I comença a treballar a les capçaleres de l’època, 'Cambio 16', 'Triunfo', 'Serra d’Or',… on tot eren homes.

A la dècada dels 70 bona part dels retrats de la gent de la cultura de l’època són seus. I aquella feina va lligada a una persona, la Montserrat Roig. Com va anar que formessin un tàndem tan fructífer?

"Amb la Montserrat crèiem que s'havia de desvetllar el món intel·lectual català"

D’aquells anys de fer equip amb la Roig també tinc entès que van estar a París i que van tenir una decepció amb la Simone de Beauvoir.

Publicidad

Els anys setanta van ser intensos, amb moltes prohibicions, però també amb espurnes de llibertat guanyades a pols. Tinc la sensació que hi ha un interès per revisitar i estudiar aquella dècada, la comparteix?

Publicidad

Quina lectura en fa de la Transició?

"Per a mi la Transició és una història de la societat, de la gent demanant uns drets que no tenia"

La Maria Aurèlia Capmany va escriure que la seva manera de treballar és fer-se un element més de la manifestació, de l’aldarull i llavors amb un gest discret treure la càmera.

"No marxava fins que acabaven les manifestacions, perquè sempre hi ha un moment que dius 'ja està, això és el que vull explicar'"

Arran del premi moltes informacions que s’han publicat han utilitzat les imatges que va fer durant la primera manifestació per despenalitzar l’adulteri al 1976. Aleshores no es deia gaire això de "soc feminista", oi?

Publicidad

En la Transició "si deies soc feminista es feia un silenci mortal, com si haguéssis dit 'soc bruixa'"

Ara està molt instaurada l’expressió "visió de gènere", però diria que no la feieu servir.

Encara queda molt camp per córrer perquè l’androcentrisme impera… Respecte als drets de les dones què la subleva?

Publicidad

Ha estat difícil prendre la decisió de dipositar el seu arxiu a l’Arxiu Nacional de Catalunya?

Diu que els seus negatius són a l’Arxiu Nacional de Catalunya perquè no té fills. No en volia o no van arribar?

"Sempre he sigut freelance perquè no volia renunciar a la meva manera de treballar. He fet el que he volgut, però ho pagues amb inseguretat"

Aquesta llibertat d’organitzar-se la feina la va fer anar a parar a Cuba, on hi ha fet molta feina.

Publicidad

A la cantarella que utilitzaven amb la Montserrat Roig per captar els protagonistes dels seus reportatges ha explicat que els deien "somos dos periodistas españolas…", dir catalanes hauria estat complicat?

Tot el tema de l’ús social del català i la pèrdua de parlants torna a ser tema de debat. Què en pensa?

"Potser som tan ben educats que fem fàstic. A veure si perdrem la llengua per ser ben educats"

Què li diu la seva intuïció?

Lídia Penelo

Redactora de Públic. Escribe sobre temas de cultura, especialmente sobre libros y con perspectiva de género. Estudió filología catalana en la Universitat de Girona y periodismo en la Universitat Pompeu Fabra. Tiene experiencia en el mundo editorial, en radio y televisión. Responsable de comunicación del Museu de l’Art Prohibit, el primer museo del mundo dedicado a exponer obras de arte censuradas. Redactora de Públic. Escriu sobre temes de cultura, en especial sobre llibres i amb perspectiva de gènere. Va estudiar filologia catalana a la Universitat de Girona i periodisme a la Universitat Pompeu Fabra. Té experiència al món editorial, en ràdio i televisió. Responsable de comunicació del Museu de l’Art Prohibit, el primer museu del món dedicat a exposar obres d’art censurades.

Comentaris dels nostres subscriptors