Una hora més de les matèries obligatòries, la nova proposta d'Educació per al batxillerat
La consellera Niubó assegura que la iniciativa està sent ben rebuda per diversos col·lectius. La mesura per resoldre la fusió de les matèries de ciències a primer de batxillerat aniria en detriment de les optatives
Públic
Barcelona-
La consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, aposta ara per augmentar de tres a quatre hores setmanals les matèries obligatòries de modalitat a batxillerat. Es tracta d'una nova proposta que aniria a costa de reduir-ne d'optatives, però que permetria incrementar la docència en ciències, matemàtiques i literatures.
En les últimes setmanes hi ha hagut polèmica per la proposta d’unificar matèries com física i química o biologia i geologia, cosa que reduiria les hores de docència en aquests àmbits. Niubó es reuneix aquests dies amb diversos col·lectius i sembla que la proposta és ben acollida, segons ha dit en una entrevista a Catalunya Ràdio. "No només les preservem i mantenim com a matèria de modalitat sinó que guanyem una hora en cadascuna d'elles", ha reivindicat.
La consellera ha explicat que aquesta és la solució que han trobat per resoldre la fusió de les matèries de ciències a primer de batxillerat que requereix el Ministeri d'Educació, amb la corresponent pèrdua d'hores lectives. La consellera argumenta que amb la mesura es podrà donar "seguretat jurídica" a les escoles per encaixar amb la normativa espanyola i permet "aprofundir" més en coneixements bàsics.
Aquesta proposta aniria en detriment de les matèries optatives, que reduirien les seves hores. Niubó ha explicat que alguns centres petits no tenen gaire oferta d’optatives i això els perjudica davant dels grans. Per això, reduint les hores optatives també es reduiria la diferència d’ofertes entre centres de mides diferents. L’altre escenari, justament, ha estat menys ben rebut, i suposaria reforçar les hores optatives.
Amb la nova proposta d’enfortir les obligatòries de modalitat també es podria reforçar la literatura catalana i castellana al batxillerat humanístic, sosté. Niubó ha dit que en etapes anteriors s’havia apostat per personalitzar més el batxillerat i donar més opcions a l’alumne, però ara es busca mantenir un mínim més elevat de matèries comunes.
Valoracions de l’OCDE
D’altra banda, Niubó també ha opinat sobre algunes de les valoracions del responsable d'Educació de l'Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE), Andreas Schleicher, sobre el sistema educatiu català. Niubó no creu que falti autoritat o disciplina a les aules -com sosté el responsable, però admet que el prestigi social que tenien els mestres abans pot haver disminuït o no està tan reconegut.
Tot plegat precisament després que aquest dimecres el president de la Generalitat, Salvador Illa, i el mateix Schleicher signessin l'acord de col·laboració per "millorar" el sistema educatiu català. USTEC ja ha expressat el seu "rebuig total" i ha demanat al Govern que rectifiqui i retiri la proposta, així com que obri un procés de "diàleg real" amb la comunitat educativa.
D'altra banda, pel que fa a l’inici de curs, ha apostat perquè sigui abans de l’Onze de Setembre. I sobre el possible tancament de línies als centres públics, ha admès que es poden arribar a tancar algunes línies per reforçar altres etapes com 0-3 o l’FP. “No volem tancar línies públiques, però hem de ser més eficients”, ha dit.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..