Este artículo se publicó hace 3 años.

Entrevista a Lana Bastašić

"Una guerra no comença amb un acte de violència, comença molt abans"

14/10/2022 - L'escriptora d'origen serbi Lana Bastasic.
L'escriptora d'origen serbi Lana Bastasic. Lídia Penelo

Barcelona-

Publicidad

El tema de les mares absents ja estava present a 'Atrapa la llebre', i a 'Dents de llet' també també hi és. Per què ha volgut tornar-hi?

Publicidad

I això fa que quan ho llegeixes t'adonis de les dimensions d'un conflicte bèl·lic i les seves conseqüències.

"Ningú s'adonava que tota una generació estava creixent amb pares absents mentalment, encara que siguin a casa"

Ens té acostumats a llibres incòmodes amb històries poc amables. És una voluntat literària?

Publicidad

Hi ha temes com la xenofòbia que apareixen d'una manera molt subtil i en boca de la mainada, com és el cas del darrer relat quan un dels nens diu que el pare ha tornat de la guerra contra els musulmans.

"Aquestes categories de cristià, musulmà, nosaltres les teníem interioritzades de molt petits, però no saps què vol dir"

Bona part dels personatges són nens, i un tema també molt present en aquests relats de Dents de llet és el pas de la infantesa a l'adolescència. Un pas que en el cas d'un parell de contes, ho exemplifica amb l'arribada de la menstruació.

Què ha sigut el més difícil d'escriure en aquests relats?

Hi torna sovint a Bòsnia?

Com estan les coses al seu país?

Perquè creu que manen els mateixos? No hi ha voluntat de canvi o no hi ha alternatives?

"La part sèrbia està farta de nacionalismes i de feixismes, però pensen que no poden canviar res perquè els que manen tenen tot el poder"

Publicidad

Quina lectura fa de com s'està desenvolupant la guerra a Ucraïna?

Ara que parla de les xarxes, la llibertat que permeten de poder dir el que es vulgui amb total impunitat i des del sofà de casa, creu que fomenta discursos més agressius?

Lídia Penelo

Redactora de Públic. Escribe sobre temas de cultura, especialmente sobre libros y con perspectiva de género. Estudió filología catalana en la Universitat de Girona y periodismo en la Universitat Pompeu Fabra. Tiene experiencia en el mundo editorial, en radio y televisión. Responsable de comunicación del Museu de l’Art Prohibit, el primer museo del mundo dedicado a exponer obras de arte censuradas. Redactora de Públic. Escriu sobre temes de cultura, en especial sobre llibres i amb perspectiva de gènere. Va estudiar filologia catalana a la Universitat de Girona i periodisme a la Universitat Pompeu Fabra. Té experiència al món editorial, en ràdio i televisió. Responsable de comunicació del Museu de l’Art Prohibit, el primer museu del món dedicat a exposar obres d’art censurades.

Comentaris dels nostres subscriptors