Este artículo se publicó hace 7 años.

ENTREVISTA A ZEINA ABIRACHEDZeina Abirached: "La relació entre imatge i paraula fa dels còmics un artefacte únic"

L'autora de còmic Zeina Abirached. Antonio Casas / Fundación Tres Culturas.

Queralt Castillo Cerezuela

Barcelona--Actualitzat a

Publicidad
Click to enlarge
A fallback.
Publicidad
Publicidad

El piano oriental és una novel·la gràfica que parla de la identitat, però també d'estar en el mig. Utilitza dues línies temporals i narratives: la història de l'Abdalah, el constructor del piano, i la seva mudança a França, és a dir, la seva pròpia biografia. D'on sorgeix la idea?

Què interessant!

Publicidad

De petita vaig relacionar la llengua àrab amb la guerra: les notícies dolentes de la guerra sempre arribaven en àrab a través de la ràdio

Viatja molt al Líban?

I no ha pensat a tornar?

En una ocasió vostè va dir que la llengua àrab li resultava violenta, que per això escriu en francès

Sorprèn l'habilitat que vostè, i algunes companyes de professió com Rutu Modan o Marjane Satrapi, té per atorgar caràcter als personatges a través del traç de la il·lustració, no només dels diàlegs de la novel·la

Publicidad

El dibuix em dóna idees de cara a l'escriptura. És com un partit de tennis taula, els dos processos s'alimenten

'El piano oriental' intenta establir un diàleg entre Orient i Occident. Com veu la situació a Orient Mitjà?

Pensa que l'obra artística sempre ha de tenir aquest punt de reflexió o de crítica? Un punt de denúncia social? L'escriptor marroquí Abdellah Taïa sempre diu que l'escriptura significa compromís, també ho diu el periodista Günter Wallraff

Com a 'El piano Oriental', on el protagonista inventa un piano que parla les dues llengües. Metàfora del diàleg entre Orient i Occident?

Publicidad

La situació és horrible en molts països de l'Orient Mitjà, sí, però la resta del món no està massa millo

Aquest pont d'entesa que vostès, els artistes i molta altra gent, intenten construir entre Orient i Occident és que els mandataris internacionals s'obstinen en destruir, dia rere dia. Com a libanesa que viu a Europa, a França concretament, com veu l'augment de l'extrema dreta al continent?

Com funciona el seu procés de creació? Escriu primer els diàlegs i il·lustra després? Viceversa? O fa tot al mateix temps?

Els seus còmics són tots en blanc i negre

Publicidad

Al llibre utilitza l'humor per tractar una realitat de vegades dolorosa

Comentaris dels nostres subscriptors