Este artículo se publicó hace 4 años.

ENTREVISTA A NAJAT EL HACHMI

"Per què la literatura es posa d’esquenes a la realitat de la pobresa i de la precarietat?"

"Per què la literatura es posa d’esquenes a la realitat de la pobresa i de la precarietat?"
L'escriptora Najat El Hachmi. Montse Giralt

Barcelona-

Publicidad

Després del que està passant amb la frontera del Marroc, es fa difícil no preguntar-li com segueix el tema.

Li ha passat que la reclamin com a marroquí?

"Des que guanyo un premi soc una marroquina meravellosa, fantàstica i exemplar"

El canvi a Mohammed VI va ser un rentat de cara, i la prova és que els del Rif que van sortir al carrer per manifestar-se estan a la presó.

Publicidad

Diria que no té previst visitar el Marroc en breu.

"No entenc que un país que rep tants diners de la UE per fer de frontera no se li demani que compleixi amb uns mínims de defensa dels drets humans"

Publicidad

Parlem de la Naíma, la protagonista de 'Els dilluns ens estimaran', novel·la mereixedora del Premi Nadal d’enguany. Amb la veu d’aquesta noia i la de la seva amiga planteja al lector com n’és de difícil trencar amb unes normes imposades que t’allunyen del lloc on estàs creixent. Amb la Naíma ha buidat el pap?

"Els immigrants no són un tot, i la personalitat individual és el que ens fa humans"

Potser per això 'El dilluns ens estimaran' ha tingut aquesta fantàstica rebuda. S’està pentinant gairebé tot el territori espanyol presentant la novel·la i fent xerrades.

Potser perquè a la literatura segueix pesant més l’evasió…

"A mi què m’importa el que li passi a un senyor blanc, ric que va a fer ioga?"

Per això la treuen de polleguera expressions com "risc d’exclusió social", oi?

Publicidad

Aquesta segregació a la seva novel·la hi és molt present.

"Disfressar el llenguatge per disfressar la realitat impedeix parlar de les coses amb claredat"

Publicidad

En els seus darrers llibres hi ha un missatge comú: que les dones es responsabilitzin de les seves vides.

"No podem deixar que les experiències traumàtiques que hem tingut ens ofeguin"

"Prendre consciència vol dir qüestionar qüestionar les normes que t’han dit que són inamovibles"

Publicidad

Aquest argumentari que titlla d’islamista fonamentalista cada vegada és més present i sovint és el que s’escolta als mitjans públics.

Com porta la responsabilitat de dir les coses tant clares?

Falta més educació en aquests temes?

Segueix patint racisme?

"El fet que tantes persones que no tenen res a veure amb la teva realitat, s’interessen, s’apropen i entenen allò que vols explicar m’ha ajudat a curar la ferida del racisme"

Publicidad

Lídia Penelo

Redactora de Públic. Escribe sobre temas de cultura, especialmente sobre libros y con perspectiva de género. Estudió filología catalana en la Universitat de Girona y periodismo en la Universitat Pompeu Fabra. Tiene experiencia en el mundo editorial, en radio y televisión. Responsable de comunicación del Museu de l’Art Prohibit, el primer museo del mundo dedicado a exponer obras de arte censuradas. Redactora de Públic. Escriu sobre temes de cultura, en especial sobre llibres i amb perspectiva de gènere. Va estudiar filologia catalana a la Universitat de Girona i periodisme a la Universitat Pompeu Fabra. Té experiència al món editorial, en ràdio i televisió. Responsable de comunicació del Museu de l’Art Prohibit, el primer museu del món dedicat a exposar obres d’art censurades.

Comentaris dels nostres subscriptors