madrid
El Govern espanyol treballa amb el 2024 com la data en la qual es podria començar a implementar el sistema de pagament per ús a la xarxa de carreteres de l'Estat, com a resposta als dos principis en els quals es basarà a partir d'aquest moment la utilització de les carreteres: "qui contamina paga" i "qui utilitza paga".
La mesura respon als dos principis en què es basarà l'ús de les carreteres: "qui contamina paga" i "qui utilitza paga"
Fins llavors, l'Executiu preveu dur a terme una campanya de "conscienciació i sensibilització" sobre els transportistes i la població quant a la necessitat d'executar aquesta mesura, segons assegura el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència remès a Brussel·les.
Basant-se en l'experiència internacional, l'Executiu creu que el temps mínim necessari per a desenvolupar els instruments normatius i crear l'estructura precisa per a implantar un sistema de pagament per ús a nivell nacional és d'entre dos i tres anys.
No obstant això, el Govern espanyol insisteix en què buscarà l'acord social i polític per a implementar aquesta mesura, consultant amb els transportistes professionals, així com amb les comunitats autònomes i altres administracions per a determinar la voluntat de tothom d'incorporar peatges a les carreteres sota la seva titularitat.
Respecte als camions i resta de vehicles pesants autoritzats per al transport de mercaderies per carretera, el text aclareix que s'impulsaran des de l'Administració les condicions normatives necessàries perquè el cost del peatge sigui assumit pels carregadors, incentivant així la sostenibilitat i eficiència del transport.
En aquest sentit, el Govern espanyol s'escuda en diversos elements per a justificar aquesta mesura, sent la minorització de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, l'impacte de la carretera sobre el medi ambient i l'eficiència del transport alguns d'ells.
Dèficit de 8.000 milions
Tot i això, la principal raó és l'inflat dèficit que arrossega la conservació de les carreteres. "Amb una xarxa estatal que supera els 26.466 quilòmetres d'extensió, dels quals uns 12.000 són de carreteres d'alta capacitat, la qual cosa fa que tinguem la xarxa més extensa d'Europa, els costos de conservació són creixents i no és possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris", assenyala el text.
El Govern espanyol també aclareix que el sistema podria ser "escalable i progressiu", és a dir, que es cobri inicialment només en la xarxa d'alta capacitat (autovies) i que s'estengui de manera progressiva a altres xarxes, obrint la porta així al fet que qualsevol carretera pugui ser de peatge.
Aquesta progressivitat en l'aplicació de la mesura respon a l'esperat rebuig que causarà en la població. Per això, defensa que es determinaran tarifes "assumibles però que garanteixin el finançament".
Des de l'Associació d'Empreses de Conservació i Explotació d'Infraestructures (Acex) defensen que un peatge d'entre tres i cinc cèntims de mitjana seria suficient per a acabar amb el dèficit de 8.000 milions que ja acumula la conservació de les carreteres.
A Europa
Després de la directrius apuntades per Europa en el marc de l'última gran crisi financera, Portugal va introduir peatges a tota la seva xarxa d'alta capacitat.
A l'Estat espanyol, lluny d'introduir peatges, les polítiques han anat en sentit contrari, a no renovar les concessions que arribaven a la seva fi, la qual cosa ha permès alliberar de peatges diverses autopistes que ara són gratuïtes. A més de Portugal, a França i Itàlia preval el pagament per ús, mentre que a Alemanya totes les autopistes són gratuïtes.
La implantació d'un peatge mitjà a Espanya de quatre cèntims per quilòmetre suposaria un pagament de nou euros per a anar des de Madrid a Burgos, de 12 euros per a viatjar entre la capital i Zaragoza, d'uns 14 euros per a anar fins a València, 15 a Còrdova, 16 euros a Badajoz, 22 a La Corunya i 24 a Barcelona.
¿Te ha resultado interesante esta noticia?
Comentarios
<% if(canWriteComments) { %> <% } %>Comentarios:
<% if(_.allKeys(comments).length > 0) { %> <% _.each(comments, function(comment) { %>-
<% if(comment.user.image) { %>
<% } else { %>
<%= comment.user.firstLetter %>
<% } %>
<%= comment.user.username %>
<%= comment.published %>
<%= comment.dateTime %>
<%= comment.text %>
Responder
<% if(_.allKeys(comment.children.models).length > 0) { %>
<% }); %>
<% } else { %>
- No hay comentarios para esta noticia.
<% } %>
Mostrar más comentarios<% _.each(comment.children.models, function(children) { %> <% children = children.toJSON() %>-
<% if(children.user.image) { %>
<% } else { %>
<%= children.user.firstLetter %>
<% } %>
<% if(children.parent.id != comment.id) { %>
en respuesta a <%= children.parent.username %>
<% } %>
<%= children.user.username %>
<%= children.published %>
<%= children.dateTime %>
<%= children.text %>
Responder
<% }); %>
<% } %> <% if(canWriteComments) { %> <% } %>