Este artículo se publicó hace 4 años.
Els treballadors de Nissan anuncien dures mobilitzacions i acusen l'empresa de "manca de voluntat"
La plantilla talla carreteres al voltant dels centres de treball amb barricades de pneumàtics. CCOO i UGT asseguren que l'empresa comet un error marxant de Barcelona i assenyalen que ni l'empresa ni les administracions han estat a l'alçada.
Barcelona-Actualitzat a
Els treballadors de Nissan han tallat des d'aquest matí els carrers que envolten la fàbrica de la Zona Franca després que la marca nipona comuniqués el tancament de la planta. Les accions de protesta han començat poc després de tres quarts de deu del matí amb el tall del carrer 4 amb el carrer E, de camí a la porta principal ubicada al carrer 3. Allà, s'han trobat amb un altre grup de treballadors que venien en direcció contrària i tot seguit han començat una assemblea on decidiran quins són els propers passos a seguir. Paral·lelament, també han agafat els cotxes que tenien aparcats a la planta de pintura i han envoltat les instal·lacions.
"Lluitarem fins a l'últim moment", ha assegurat el president del comitè d'empresa, Juan Carlos Vicente, al dirigir-se als seus companys a l'improvisada assemblea per comunicar la decisió oficial de Nissan de marxar després de 40 anys a Catalunya.
"Ens han dit clarament i contundentment que no comptem ni amb Zona Franca, ni amb Sant Andreu ni amb Montcada", ha explicat Vicente, que ha afegit que faran "tot el possible" per revertir la voluntat de tancar a finals de 2020.
Vicente: "Ens han deixat morir, portem anys dient-ho, que ens treuen cotxes i se'ls enduen a França i Anglaterra, ens deixen morir"
Vicente ha criticat que l'empresa els hagi dit que no són "competitius" perquè, segons els treballadors, ha estat precisament Nissan que ha abandonat les plantes. "Ens han deixat morir, portem anys dient-ho, que ens treuen cotxes i se'ls enduen a França i Anglaterra, ens deixen morir", ha lamentat.
Vicente ha recordat que hi ha més de 20.000 famílies que depenen directa o indirectament de la situació a Nissan i ha aviat que mantindran "la lluita" per "revertir" el tancament. "Hi ha gent que porta 40 anys, amb l'esquena trencada, tenim joves i vells, famílies senceres, això no es pot permetre", ha avisat.
En declaracions als mitjans, Vicente ha dit que mantindran el "cap fred" perquè tenen per endavant un "procés llarg" on hi haurà mobilitzacions pràcticament cada dia. Els treballadors tenen previst fer una reunió telemàtica amb el Govern aquesta tarda, i demanen revertir el tancament amb esforços per part de totes les parts.
"El que demanem és que busquin un futur, la viabilitat, que ens tornin a fer competitius, perquè ho som, portem des del 2009 fent plans de competitivitat", ha afirmat. Segons ha recordat, els treballadors han fet "molts esforços" per ajudar l'empresa i han acceptat "empitjoraments salarials i socials per fer-la competitiva", de manera que ara veuen injust que se'ls faci fora. "No som només 3.000, això afectarà a més de 20.000 famílies", ha insistit, recordant que Nissan és la segona indústria més gran de Catalunya.
En les seves protestes a Barcelona, els treballador han tallat durant uns minuts la Ronda Litoral i ara continuen la marxa cap a altres punts de la ciutat. A Montcada, han tallat també durant uns minuts la C-17. Alguns, també han cremat pneumàtics. I s'ha fet una crida a endurir les mobilitzacions en les pròximes setmanes tot parlant de "guerra" contra el tancament.
La plantilla està en vaga indefinida des del 4 de maig, quan la direcció volia tornar a obrir una línia de producció per atendre una comanda de Mercedes-Benz que s'havia d'entregar a finals de mes. El tancament afecta els 3.000 treballadors directes de l'empresa i posa en risc la feina de més de 20.000 treballadors indirectes. Des de primera hora, els treballadors de Nissan s'han concentrat davant de tots els seus centres de treball per protestar per l'anunci de l'empresa.
Els representants dels treballadors han rebut la notícia una hora abans de la roda de premsa del conseller delegat de Nissan, Makoto Uchida, que ha començat a les deu el matí. Segons fonts sindicals, els plans de Nissan inclouen tancar les tres plantes catalanes a finals d'any i reestructurar les que hi ha a la resta de l'Estat.
Els sindicats veuen manca de voluntat
La UGT Fica ha expressat el seu "rebuig i indignació" amb la decisió de Nissan de tancar les fàbriques a Catalunya i ha criticat que ha vist "manca de voluntat de tots els actors involucrats per intentar salvar aquestes plantes i les seves plantilles". "La decisió, presa en mig de la crisi sanitària de la covid-19, condemna més de 3.000 famílies de forma directa i unes 20.000 de forma indirecta", ha afirmat el sindicat en un comunicat. UGT ha criticat que les relacions laborals entre direcció i comitè d'empresa "han estat del tot nul·les" i ha afegit que "les diferents administracions i la direcció japonesa i europea no han estat a l'alçada de les circumstàncies". Segons la UGT, l'estratègia de Nissan a Catalunya ha estat "nefasta" durant anys.
En aquest sentit, el sindicat diu que des del 2012 Nissan Motor Ibérica ha estat treballant al 64% de la seva capacitat, una situació "greu" que considera que no ha provocat cap canvi en les administracions. "Les diferents administracions s'han fet l'orni fins ara", ha criticat UGT. "No s'ha invertit en la planta de producció, i les negociacions dels convenis no han afrontat els problemes reals, tal com queda palès amb els acomiadaments dels anys 2009 i 2019", ha dit el sindicat, descrivint com a "nefasta" l'actitud de la companyia.
CCOO també ha lamentat el tancament de la planta i ha recordat a Nissan que no pot "incomplir" els acords amb treballadors i institucions després que acordessin amb els sindicats una reducció a la plantilla d'uns 600 persones a canvi de la construcció d'una nova planta de pintures, de la qual la Generalitat també contribuïa al seu finançament. El sindicat ha destacat que les fàbriques de Nissan a l'Estat "tenen un nivell de rendibilitat dels més alts del grup" i n'ha subratllat una "alta flexibilitat per desenvolupar diferents projectes en producció, com s'ha demostrat amb la fabricació de fins a cinc models alhora". D'altra banda, CCOO també ha valorar un "greu error abandonar una de les capitals del món com és Barcelona, 'hub' tecnològic del sud d'Europa".
El sindicat també adverteix a la marca nipona que el tancament de les operacions industrials a l'Estat "suposa uns riscos financers molt elevats per a la multinacional, a més d'un impacte molt greu per a l'ocupació a Catalunya".
A més, considera que els costos de tancaments en indemnitzacions es poden enfilar fins als 1.000 milions d'euros, en línia amb els càlculs de les administracions, entre indemnitzacions a treballadors, proveïdors, costos judicials mercantils i laborals i la despesa en infraestructura i en descontaminar el solar. "Una quantitat ingent de diners que demostra l'equivocada decisió e la multinacional", conclou CCOO, que retreu a la multinacional que prengui aquesta decisió durant "la pitjor crisi de la història dels darrers 80 anys. "És imperdonable i atempta contra els valors de la societat japonesa", ha dit.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..