Público
Público

Els Bombers denuncien avaries "generalitzades" en camions pràcticament nous  

Fonts sindicals revelen que els vehicles, que són del 2021, són "inoperatius". Interior estudia emprendre accions legals contra Iturri, l'empresa proveïdora dels automòbils del cos

08/03/2023 - Un camió dels Bombers a Rubí, en una imatge d'arxiu.
Un camió dels Bombers a Rubí, en una imatge d'arxiu. Clàudia Ramos / ACN

L'incendi en un bloc de Rubí, en què van morir tres persones, ha tret a la llum una problemàtica que el cos de Bombers de la Generalitat fa temps que arrossega: avaries "generalitzades" als camions més nous, repartits per parcs d'arreu de Catalunya. Concretament, es van comprar noranta vehicles de l'any 2021, dels quals cinc estan espatllats, afirmen fonts d'Interior a l'ACN

Tal com va avançar fa uns dies la periodista de successos Anna Punsí, un dels camions d'aigua del Parc de Bombers de Rubí-Sant Cugat-Castellbisbal no va poder sortir per anar a l'incendi del bloc de Rubí perquè estava avariat. Els  altres dos camions que hi havia al parc es trobaven en un accident a Castellbisbal, i van anar directament al lloc de l'incendi quan van rebre l'avís. També hi van anar Bombers dels parcs de Terrassa i Cerdanyola, ja que quan es tracta de serveis importants, els parcs de les rodalies sempre donen suport al parc de referència.

Fonts sindicals dels Bombers han assegurat a l'ACN que les incidències en aquestes unitats, els camions nou, són "generalitzades" i han manifestat que presenten mancances específiques que les fan ser "inoperatives". Marc Guix, de la secció sindical de CCOO dels Bombers, va explicar fa uns dies a RTVE que sempre hi ha entre 1 i 2 vehicles d'aigua de baixa per avaries. En total, hi ha cinc camions al Parc.  

Interior estudia emprendre accions legals

Davant d'aquesta situació, el departament d'Interior estudia emprendre accions legals contra Iturri, l'empresa proveïdora dels nous camions de Bombers, davant la negativa de la companyia a assumir el cost de reparació dels avariats, malgrat que estan en garantia.

Fins fa poc temps Iturri era l'empresa que feia aquestes tasques de manteniment, però Interior va decidir prescindir d'aquests serveis després que la Fiscalia comencés a investigar la companyia i l'excúpula dels Bombers, per presumptes irregularitats. De fet, hi ha una investigació en marxa per aclarir si es van inflar factures i posposar pagaments per afavorir l'adjudicatària.

Camions "inoperatius"

El mes de gener del 2020, la conselleria d'Interior, llavors liderada per Miquel Buch, va signar un contracte amb l'empresa Iturri per subministrar 92 nous camions de Bombers amb un cost de 39,8 milions. Es tractava d'un innovador model, un camió tipus bomba rural pesant que podria utilitzar-se tant en entorns rurals com a la ciutat.

Tot i que Interior assegura que abans de començar-los a enviar als parcs es va dur a terme un testeig, fonts sindicals han explicat a l'ACN que "la part social no va participar en el procés d'elecció i avaluació d'aquestes unitats", que en poc temps han donat problemes.

A diferència dels Bombers, Interior afirma que "no hi ha una avaria generalitzada i concreta" que afecti aquestes unitats, però sí ha remarcat que en tots els casos es tracta de camions que tenen menys de dos anys.

Segons el departament, a principis de setmana hi havia 8 d'aquests models avariats. "Ja n'hem reparat alguns i a hores d'ara en tenim 4 o 5 d'espatllats, el que representa el 5% del total d'aquesta vehicles", expliquen fonts d'Interior. Per la seva banda, Antonio de Río, secretari general d'UGT Bombers de Catalunya i sergent del cos, ha assenyalat que només a la Regió Metropolitana Nord "ja hi ha sis camions que no funcionen".  

Manca d'inversió

Interior també ha reconegut que la manca d'inversió en recursos humans i materials al cos de Bombers és un fet que s'arrossega des de fa anys. "En som conscients i estem mirant de revertir la situació", han manifestat fonts del departament. En aquest sentit, han destacat que s'han invertit 19 milions per adquirir 70 nous vehicles de tipologies molt diverses. 

Per la seva banda, Antonio del Río ha denunciat que les deficiències que pateix el cos "no se centren només en aquests camions", sinó que tot el parc mòbil està molt "envellit". "Ens trobem davant un problema greu que no pot solucionar un govern en minoria, ni un conseller", ha apuntat el representant d'UGT, que ha reclamat "un pacte de país".

¿Te ha resultado interesante esta noticia?