El desgast pel caos ferroviari encén les alarmes al Govern d'Illa
Els greus problemes i incidències que afecten el servei de trens a Catalunya s'han erigit com la primera gran crisi de l'Executiu del PSC, provocant la protesta dels usuaris i les crítiques de tota l'oposició, inclosa l'esquerra que ha forçat un ple monogràfic per aquest dimarts

Barcelona-
El Govern del PSC encapçalat pel president de la Generalitat, Salvador Illa, camina cap al primer any de mandat que arribarà al mes d'agost. I el pròxim 12 de maig es complirà el primer aniversari de les eleccions que l'antecessor d'Illa, Pere Aragonès, va convocar de forma avançada. Uns comicis amb victòria socialista, però que deixava al PSC amb una minoria parlamentària que, un cop assolida la investidura amb els acords amb ERC i els Comuns, obliga a Illa a un esforç continu en la negociació parlamentària. Una tasca que ha fracassat en un objectiu tan central com els pressupostos per al 2025, però que ha donat fruits amb acords puntuals en diverses matèries. Ara bé, on s'ha quedat totalment sol el PSC, i amb una gran pressió, és en la crisi que afecta el sistema ferroviari a Catalunya, un desgavell que ha encès les alarmes al Palau de la Generalitat.
El caos ferroviari de Catalunya, amb múltiples incidències que afecten a diari gairebé totes les línies de Rodalies i de Regionals, però també en algunes ocasions altres trens com l'Euromed o l'AVE, s'ha convertit en la primera gran crisi que li toca afrontar al Govern del PSC. N'és un clar exponent el fet de veure usuaris indignats caminant pel mig de les vies a causa de les avaries o esperant trens que no arriben, manifestacions aquest cap de setmana davant diverses estacions, peticions de dimissió de la consellera de Territori, Sílvia Paneque, per part de Junts, o el ple monogràfic d'aquest dimarts sobre el desastre ferroviari que han forçat els partits d'esquerres, ERC, Comuns i la CUP.
Inquietud al Govern del PSC, i Junts a la càrrega
El Govern està sol -més enllà del PSC- pel que respecta a la crisi de Rodalies, i aquest dimarts es visualitzarà al Parlament amb el ple monogràfic. I hi ha inquietud al Palau de la Generalitat, perquè la crisi de Rodalies és un torpede a la línia de flotació del principal eix d'actuació amb què Salvador Illa va arribar a la presidència, la recuperació dels serveis públics després d'una dècada de Governs centrats, suposadament, només en el discurs independentista. Junts, com a principal partit de l'oposició ha trobat en l'afer ferroviari una doble munició per atacar el Govern del PSC. "El desgavell total de Rodalies demostra que Illa ni és un bon gestor com intenta fer creure, ni mira per Catalunya. Perquè no està disposat a enfrentar-se amb el culpable de la situació que no és altre que el Govern espanyol de Pedro Sánchez", asseguren fonts dels juntaires.
El diputat de Junts, Salvador Vergés, acusa el Govern d'Illa de "conformisme" i de "submissió". "El que ha quedat palès amb aquesta crisi és que, per part seva –del PSC-, ni nació ni gestió". Però des de Junts no es limiten a l'ofensiva contra els socialistes, i aprofiten per criticar l'acord de traspàs de Rodalies que ha firmat Esquerra. "Entenem perfectament els nervis del tripartit per l'empresa mixta que han pactat i han acceptat pel traspàs de Rodalies", assegura Vergés. Junts critica durament que l'empresa mixta de nova creació per operar Rodalies serà una filial del Grup Renfe, tot i que des d'ERC asseguren que això serà així en un període provisional de dos anys abans que sigui 100% catalana. Entre altres coses, des de Junts també carreguen contra el fet que "hi haurà dret de veto per part de l'Estat espanyol en decisions estratègiques".
Les esquerres en bloc també són crítiques
El problema del PSC és que no només Junts carrega contra la situació ferroviària. També des de l'esquerra la posició és extremadament crítica amb el Govern d'Illa. ERC serà especialment dura al ple monogràfic després de l'intent, per part de la consellera Paneque, de responsabilitzar del desastre a l'anterior Govern dels republicans. “Aquest servei de Rodalies i trens de Mitjana Distància és una punyetera vergonya, i fa que els catalans i les catalanes avui siguem ciutadans de segona. Estem vivint un maltractament i un càstig sistemàtic al nostre país”, assegura la secretària general d'ERC, Elisenda Alamany.
Alamany exigeix el compliment de l'acord per a "un traspàs del 100% de Rodalies" com a única solució viable a la caòtica situació dels trens de proximitat. I la dirigent republicana envia un missatge al president de la Generalitat, Salvador Illa: “Entre el PSOE i la millora de vida dels catalans i les catalanes, ha d’escollir Catalunya. Entre el PSOE i Catalunya, ha d’escollir els treballadors i treballadores del nostre país, i dels estudiants que no arriben a l’hora”. I conclou: “Catalunya no podrà liderar absolutament res si el president de la Generalitat no es compromet a una cosa tan senzilla com és que els trens arribin a l’hora.”
I els Comuns també exigeixen al Govern que “l’única” prioritat en infraestructures sigui posar Rodalies “a ple rendiment”. El portaveu del grup parlamentari dels Comuns, David Cid, assegura que veu el president de la Generalitat, Salvador Illa, “distret” i amb les prioritats “equivocades”. “No té cap sentit que mentre els trens de Catalunya siguin tartanes el Govern insisteixi a ampliar l’aeroport del Prat”, remarca. "No té cap sentit plantejar l’ampliació de l’aeroport quan cada dia hi ha mig milió de catalans parats a les estacions de trens”. Els Comuns no descarten exigir responsabilitats polítiques al Govern si “en un termini raonable, a curt termini” Adif no és capaç de resoldre la situació.
Crítiques des de l'esquerra que també comparteix, encara amb més duresa la CUP, que s'afegeix a la petició de dimissió de la consellera Paneque que planteja Junts. La presidenta del grup parlamentari dels cupaires, Laia Estrada, de Tarragona, recalca que dins del caos ferroviari les línies del sud de Catalunya -que connecten amb el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre- han patit una especial degradació a causa de les obres realitzades al túnel de Roda de Berà i a l'estació de Sant Vicenç de Calders. Primer amb talls del servei durant mesos i després amb múltiples incidències i descoordinacions dels trens, i dels autobusos que es fan servir com a substitució del servei ferroviari. "Els usuaris no poden més” per culpa d’un servei “en una situació límit”, assegura Estrada. “Les promeses de Paneque son fum, no ens pot demanar dos anys de paciència”, sentencia la diputada de la CUP tot reclamant “inversions a l’altura de la situació i fer-les ja mateix”.
Els usuaris s'organitzen i es mobilitzen
Més enllà de les crítiques polítiques, la progressiva organització dels usuaris de Rodalies i Regionals en plataformes d'afectats -i les concentracions d'aquest dissabte en diverses estacions- han afegit inquietud al Govern de Salvador Illa. La Xarxa de Plataformes d'Usuaris del Tren ha assegurat aquest dilluns en un comunicat que no s'aturaran fins aconseguir un servei ferroviari en condicions. "O es posen a treballar per garantir un servei digne o ens trobaran cada cop més mobilitzats, més units i més determinats", han alertat, i han reiterat que reclamen que el servei "funcioni, que sigui puntual, accessible i amb informació fiable". L'agrupació d'entitats ha qualificat d'"èxit" les diferents manifestacions que es van fer dissabte a Tarragona, Tortosa, Valls, Segur de Calafell, la Garriga, Cardedeu, Figueres, Lleida i Molins de Rei, i han xifrat en més d'un miler els assistents.
Davant el malestar ciutadà i el fort impacte negatiu de la crisi en la imatge del Govern socialista pel que fa a la suposada millora dels serveis públics, el president de la Generalitat monitoritza personalment l'evolució de la situació. Des del Govern admeten que no hi haurà una solució ràpida però s'ha posat el focus en millorar la resposta als usuaris davant les incidències que fins d'aquí un parell d'anys, un cop executades una sèrie d'obres de millora, es veuen "inevitables". Una resposta que permeti amortir la indignació ciutadana amb una millor informació en temps real del que passa a cada línia i estació, i amb alternatives ràpides i eficients en cas de qualsevol incidència.
El Govern intenta minimitzar l'impacte
El PSC carrega la responsabilitat de l'agreujament de la situació a la desinversió provocada pel Govern de Mariano Rajoy entre el 2012 i el 2018. I assegura que en l'actualitat s'està fent una forta inversió en obres de millores, i que no pot ser més intensa perquè acabaria col·lapsant encara més el servei ferroviari. Des de l'oposició recorden però, que durant molts anys els responsables de Renfe -i també del Ministeri de Transports en algunes ocasions- han estat no només membres del PSOE sinó també del PSC, per la qual cosa responsabilitzen als socialistes catalans de la situació.
Diverses fonts també parlen de "profund desànim", "esgotament" i "motivació nul·la", per la situació, en l'equip de direcció de Rodalies que comanda Antonio Carmona. Un aspecte que es vol intentar revertir amb el recent nomenament de Josep Enric Garcia Alemany com a nou director operatiu, i d'Uli Wessling Tolon com a gerent del servei. Posar remei al desgavell actual a Rodalies no serà ni fàcil ni ràpid. Però Salvador Illa és conscient que cal arremangar-se perquè la reelecció de la presidència es disputa per part del PSC justament en aquest àmbit, el dels serveis públics. I malgrat guanyar les eleccions el passat mes de maig, justament enmig d'una jornada caòtica del servei ferroviari, el temps corre en contra. I arribar al final del mandat sense una solució efectiva per a Rodalies pot suposar un llast massa pesat per aconseguir ampliar la seva estada al Palau de la Generalitat.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.