Público
Público

Compte enrere per l'inici del tall ferroviari entre Tarragona i Barcelona, que afectarà unes 30.000 persones cada dia

L'inici dels treballs al túnel de Roda de Berà posarà a prova a partir de dimarts el pla alternatiu preparat per Renfe per als usuaris de les línies R14, R15, R16, R17 i RT2, que connecten el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre amb la capital catalana 

Desenes de persones esperant un tren a l'estació de Tarragona
Fotografia de família de la plataforma Dignitat a les Vies després de la seva primera acció davant l'estació de tren de Tarragona. Ariadna Escoda / ACN

Queden menys de 24 hores per l'inici dels treballs al túnel de Roda de Berà, que provocarà un tall ferroviari sense precedents que afectarà uns 30.000 usuaris de les línies R14, R15, R16, R17 i RT2, que connecten el Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre amb Barcelona. Renfe ha preparat un pla alternatiu amb 83 busos i 4 microbusos que cobriran per carretera el tram de via del corredor mediterrani entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders, el tram afectat. El pla es posarà en marxa dimarts i els treballs s'allargaran durant cinc mesos.

Renfe ha anunciat que preveu organitzar 611 expedicions d'autobusos amb 30.500 places diàries. S'han habilitat dos parades de busos a Tarragona ciutat i a les estacions de tren de l'Hospitalet de l'Infant, Cambrils i Vila-seca, per connectar amb Sant Vicenç de Calders, d'on sortiran i arribaran els trens de Barcelona cada 30 minuts segons les previsions de la companyia. Les estacions de Torredembarra i Altafulla quedaran inactives i no hi haurà serveis regionals entre les Terres de l'Ebre i Tarragona.

En un context d'intensificació de les queixes i protestes dels usuaris davant les deficiències del servei en aquest tram, malgrat la implementació de la doble via al corredor mediterrani, Renfe haurà de fer front ara a les limitacions d'una obra que trastocarà aquest ja fràgil sistema de mobilitat pública que connecta les Terres de l'Ebre i el Camp de Tarragona amb l'àrea metropolitana de Barcelona.

Afectacions 

En el cas de l'R16, amb inici i final a Tortosa/Ulldecona, els viatgers que venen del sud podran arribar directament a Tarragona. En el cas que es dirigeixin a Barcelona, caldrà que baixin a l'Hospitalet de l'Infant -també seria possible fer-ho a Cambrils o Vila-seca- per agafar el bus que els portarà fins a Sant Vicenç de Calders. De tornada, en aquesta última estació embarcaran als busos fins a l'Hospitalet de l'Infant per poder pujar al tren fins la seva destinació.

D'altra banda, els usuaris que surtin o arribin a Tarragona ciutat tindran servei directe de bus entre la parada de Battestini i Sant Vicenç de Calders, per enllaçar des d'allí amb els serveis ferroviaris cap a Barcelona -i a la inversa-. En segon lloc, els que hagin de continuar cap a l'Aragó o fins a les parades d'Altafulla i Torredembarra -fins o des de l'estació vendrellenca- tindran un bus que a Tarragona sortirà davant de l'estació de tren.

En el cas de la línia R17, entre Salou-Port Aventura i Barcelona, podran arribar amb tren fins a Tarragona i, des d'allí, optar per un dels dos serveis de busos o agafar un bus directe fins a Sant Vicenç de Calders. Durant el temps de les obres, els combois de l'RT-2, entre Salou-Port Aventura i l'Arboç no circularan i s'encaminaran els viatgers a les línies R4 i R17.

Freqüència diària de l'Avant des de Tortosa

Alternativament, Renfe ha recuperat la freqüència diària de l'avant des de Tortosa. Sortirà d'aquesta ciutat a les 6.35 hores del matí i arribarà a l'estació de Sants de Barcelona a les 8:23 hores. La freqüència de tornada sortirà a les 18:30 hores de la tarda de la capital catalana i arribarà a Tortosa a les 20:17 hores. Unes freqüències que, per a entitats com la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre i el Priorat són insuficients

Per altra banda, el secretari d'Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, ha anunciat que aquesta freqüència diària, molt reivindicada pels usuaris, es mantindrà més enllà de les obres del túnel de Roda de Berà. "És un Avant que ha vingut per a quedar-se", ha declarat en una entrevista amb l'ACN. També ha deixat oberta la possibilitat d'incrementar la freqüència dels dos viatges -un d'anada i un de tornada- previstos inicialment durant els pròxims cinc mesos.

Sense transbords a l'R14 i l'R15

Els usuaris que, sobre el paper, notaran menys les afectacions i trasbalsos per les obres seran els usuaris de les línies R14 -entre Barcelona i Lleida- i R15 -entre Riba-roja, Móra la Nova, Reus i Barcelona-. En el primer cas, s'unificarà la circulació amb l'R13 en una sola línia amb un servei d'enllaç -cinc combois per sentit- entre Tarragona-Reus-la Plana Picamoixons.

Així, en la línia que passa per Reus, el Priorat i la Ribera d'Ebre, l'R15, la circulació es desviarà per Valls, amb una inversió de sentit a l'estació de la Plana Picamoixons, en direcció cap a la capital del Baix Camp. No es preveu cap parada entre Sant Vicenç de Calders i Reus i s'estima que el temps de viatge s'incrementi 15 minuts de mitjana. Els usuaris podran també desplaçar-se de Reus a Tarragona amb la llançadora R-14.

A més d'aquestes obres, Renfe preveu que les obres d'Adif per implantar el tercer carril a l'àmbit de Sant Vicenç de Calders suposi el tall total de les vies en aquest punt pel costat sud -línies R13 i R15- i costat nord -R2 Sud i R4 Sud- durant quatre caps de setmana: el 25 i 26 de gener; l'1 i 2, 8 i 9 de febrer; i 1 i 2 de març. El servei quedarà interromput entre Valls i Sant Vicenç i Cunit i Sant Vicenç.

Renfe activa un compte per informar de l'estat del servei

Renfe ha posat en marxa el compte @RodObresBera a la xarxa social X per informar de l'estat del servei mentre duri el tall ferroviari. A través del compte, que ja està operatiu, els usuaris podran conèixer a temps real totes les afectacions en el servei de Rodalies mentre estigui actiu el pla alternatiu de transport.

A banda, els usuaris podran continuar informant-se de l'estat del servei a través dels comptes de les xarxes socials: @rodalies i els perfils específics de les línies @rod13cat, @rod14cat, @rod15cat, @rod16cat i @rod17cat.

El pla alternatiu també compta amb un equip humà de 150 persones que atendran els usuaris a les estacions afectades i als trens. També s'han instal·lat pantalles informatives de gran format a les estacions d'Estació de França, Passeig de Gràcia, Sants, Sant Vicenç de Calders, Tarragona, Reus, Cambrils, l'Hospitalet de l'Infant, Tortosa i Lleida.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?