Com fugir de l'espiral consumista del Nadal?
Experts en consum responsable denuncien el "capitalisme ferotge" que incentiva les compres compulsives i recomanen a la ciutadania ser més "crítica" i apostar per alternatives més sostenibles
Barcelona-
El Nadal s'ha convertit en una de les èpoques de l'any amb més pressió econòmica per a moltes llars. Els regals i els àpats abundants disparen el pressupost mensual de moltes famílies, que s'esforcen per seguir unes tradicions colonitzades pel capitalisme. Aquesta festivitat, lluny de ser un moment de descans i retrobament, reforça un model de consumisme salvatge que ignora l'impacte social i mediambiental de les compres compulsives. Però que provoca aquesta espiral i com podem combatre-la?
"Ens deixem arrossegar per una inèrcia consumista. Tenim assumit que és el que toca fer, com quan arriben les rebaixes i sembla obligatori comprar només perquè els preus són més baixos", explica Joana Ariet, responsable de comunicació d'Opcions, la cooperativa que impulsa el consum conscient. Aquesta tendència queda reflectida en l'enquesta de 2024 de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU): més de la meitat dels participants admet que sempre gasta més del que havia planejat, un 35% assegura que sent angoixa davant les compres i un 28% considera que rep regals "poc útils".
Per a Claudia Bosch, membre de l'entitat per a la justícia global Setem Catalunya, "el capitalisme ferotge ens vol vendre la felicitat a través de la compra de productes". Des del seu punt de vista, els consumidors han perdut la "sobirania" i desitgen coses que no volen a causa de la publicitat, cada vegada més "agressiva" per culpa dels algoritmes de les xarxes socials.
El capitalisme ferotge ens vol vendre la felicitat a través de la compra de productes
Bosch és responsable de la campanya "Electrònica Justa", que lluita pels drets laborals en la indústria electrònica global i per mitigar l'impacte social i ambiental dels aparells que consumim a Catalunya. Un dels objectius principals de la iniciativa és fomentar la reflexió col·lectiva durant tot l'any, però especialment durant períodes de consumisme "desmesurat" com el Nadal, que actualment ja comença amb el Black Friday i les grans rebaixes en tota mena de productes, especialment els electrodomèstics.
"Nosaltres no celebràvem el Black Friday. Es tracta d'una tradició americana que va arribar a Catalunya al voltant del 2015, inicialment amb descomptes en roba i tecnologia. Tanmateix, avui en dia fins i tot les farmàcies s'han sumat a aquesta tendència", afirma Ariet, que reitera la importància d'aturar-se a reflexionar abans de comprar compulsivament.
Tant Bosch com Ariet coincideixen que l'impacte de la producció, distribució, ús i descartament dels productes electrònics és "altament preocupant". A banda de la dificultat d'extreure els minerals valuosos que són necessaris per fabricar-los, els residus són nocius per al planeta i per a les persones que els reciclen de manera informal, ja que estan exposades a materials tòxics com el plom.
"A part de pensar si realment necessitem l'últim mòbil que ha sortit o aquella samarreta que està de moda, els consumidors hem de ser crítics i demanar explicacions, saber d'on venen i de què estan fets els productes que comprem. De la preocupació sorgeixen canvis, campanyes de boicot i denúncia. Som agents de canvi", assevera Bosch.
Com combatre l'impuls consumista?
Encara que sembli un consell evident, Ariet fa èmfasi en la necessitat de replantejar-se els costums que hem interioritzat. En comptes de comprar per comprar, la responsable de comunicació d'Opcions recomana elaborar una llista dels productes a regalar, assignar un pressupost i no superar-lo. "Trencar els esquemes és difícil perquè estan molt vinculats a les tradicions, però hem de ser racionals i, per exemple, no deixar totes les compres per última hora, perquè la desesperació ens fa comprar qualsevol cosa", afegeix.
En aquest sentit, també aconsella evitar les compres per Internet, que no sigui quelcom sistemàtic, perquè la distribució contamina molt més que no pas apostar pel comerç in situ i especialment local, que, a més, oferirà un assessorament més personalitzat. Les experiències ―unes entrades per al teatre o pel cinema, una nit d'hotel o una visita a un celler, per exemple― també són una bona alternativa als regals físics, que venen amb un embolcall i encara generen més residus.
"Fa goig veure totes les joguines embolicades sota l'arbre, però cal recordar que el paper té una vida útil de pocs dies. Neix per ser trencat i va a parar a les escombraries gairebé immediatament", adverteix. Per aquest motiu, Ariet fa una crida a les famílies a buscar altres opcions més creatives i sostenibles. Proposa reutilitzar materials com retalls de roba o bé optar pel paper de diari, recursos ja utilitzats que poden resultar igual de divertits i originals.
Per a descobrir més de 1.600 projectes on practicar el consum transformador amb impacte social i ambiental positiu, Setem i Opcions recomanen explorar la iniciativa Pam a Pam. Aquest mapa col·laboratiu de l'economia social i solidària (ESS) estrena a les portes de Nadal una nova secció amb recomanacions per a cada època de l'any.
Bosch, per la seva part, no només insta a la ciutadania a fer canvis en les seves rutines, sinó que reclama a les administracions públiques polítiques per "desincentivar la demanda" i per regular el greenwashing. Posa el cas de França, on ja no es poden posar certs anuncis i on existeix un bonus per a la reparació de la roba i dels productes.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..