Este artículo se publicó hace 7 años.

NOVEL·LACarlos Zanón: "Un escriptor pot ser covard i mentider a la vida, però no mentre escriu"

L'escriptor Carlos Zanón, comissari de BCN Negra
L'escriptor Carlos Zanón, comissari de BCNegra

Queralt Castillo Cerezuela

Barcelona--Actualitzat a

Publicidad

Com es presenta el Barcelona Negra d’enguany?

Té un encàrrec complex, he llegit... Reprendre les històries d’en Pepe Carvalho, imagino que no és una tasca fàcil. Està previst que es publiquin el 2018, oi? No li fa una mica de respecte, de por?

Això ja va passar amb Stieg Larsson...

Publicidad

La seva última novel·la, 'Taxi' (Ed. Salamandra), té molts girs a l’actualitat. Parla de la CUP, de l’Ada Colau, d’en Carles Puigdemont... Quan la va escriure no es devia imaginar com anirien les coses en l’àmbit de la política catalana.

No té por que quedi desactualitzada? Que d’aquí a uns anys els lectors hagin perdut els referents? És complicat que algú se’n recordi de la Barcelona de la Colau d’aquí a 70 anys...

Publicidad

Es comenta que és la nova gran novel·la de Barcelona...

Vostè descriu una ciutat que pels barcelonins resulta molt familiar. Can Tunis i el seu passat ple d’històries, la muntanya de Montjuïc, el Tibidabo, el tipus de gent que freqüenta cada zona de Barcelona, l’època d’abans de les Olimpíades... No té por que la novel·la només arribi als barcelonins o la gent que coneix la ciutat? Què en pensarà un lector de Sevilla?

Crida l’atenció la comparació que fa del Tibidabo i de Montjuïc i com descriu la gent que anava a un lloc o a un altre en el passat. Fa una fotografia molt encertada de l’àrea metropolitana i parla vostè d’un tema que ara està molt de moda: les dues Barcelones, extensible a les dues Catalunyes. Fa olor de Paco Candel. Com s’aconsegueix el diàleg entre aquestes dues faccions?

"Els que venim de la classe obrera, o classe mitjana, tenim llibres, l’èpica, la música... ens falten els diners"

Molt diferent del que passa a...

Com es planteja l’escriptura en el seu dia a dia? En una entrevista del 2012 comentava que l’èpica o la imatge dels excessos de l’escriptor o el músic alcoholitzat no el convenç massa: “hagués preferit que alguns músics s’hagueren drogat menys i que hagueren escrit millors cançons”.

Publicidad

"La literatura s’ha de viure intensament, sense frens, ha de ser una història a mort, però això no significa destrossar-te el fetge cada nit"

Parlem del protagonista de Taxi, Sandino, qui de vegades sí actua com un robot, sobretot en el tema sexual. La seva via d’escapament consisteix a trucar a les diferents dones que coneix i tenir sexes amb ells. En alguns moments és una mica Henry Chinaski, de Bukowski, però en d’altres, t’adones que Sandino està perdut, que té un gran cor, que és un conquistador, poc a veure amb en Chinaski. És un personatge contradictori. No vas tenir por que Sandino generés rebuig en el lector, com l’Ignatius Reilly de la Confabulació dels imbècils, del John Kennedy Tool?

Publicidad

Hi ha un personatge molt ric que apareix de manera constant a 'Taxi' i no és protagonista: l’àvia de Sandino. La seva veu està molt present, tot i que és morta.

A 'Taxi', l’àvia enverina el seu marit. Parli’m de la seva àvia, n’he llegit coses interessants...

En el llibre descriu sensacions molt universals: “qué tentación volver a tu casa, meterte en tu cama, no salir nunca de ella. Dormir años, décadas, siglos. Que el mundo pase de largo. Morirte ya dentro del nicho”.

Publicidad

El que m’ha semblat més interessant del llibre és com Sandino es descriu a partir de les dones: es descriu com a fill, com a nét, com a marit, com a amant... Hi ha tot un univers de dones al seu voltant que actua com a entitat pròpia. No només això, sinó que les relacions mascle-mascle, a la seva novel·la, sempre tenen algun element de tensió...

Comentaris dels nostres subscriptors