Baixa la sinistralitat a les carreteres catalanes: 136 persones van perdre la vida el 2024, un 21% menys que l'any anterior
Gairebé la meitat de les víctimes mortals (45,5%) pertanyen col·lectius vulnerables, sobretot motoristes. Trànsit implantarà un sistema de predicció de risc d'accidents amb IA a l'AP-7 entre el Vendrell i Granollers i instal·larà sis nous carros radars per reduir la sinistralitat en punts com la C-32 i C-25
Barcelona--Actualitzat a
Baixa la sinistralitat a les carreteres catalanes. Catalunya va tancar el 2024 amb menys morts en accidents viaris que el 2023: l'any passat van morir en sinistres de trànsit un total de 136 persones. En global, suposa un 21% menys que el 2023 i un 26% menys que el 2019, segons informa el Servei Català de Trànsit (SCT) amb el balanç de sinistralitat.
Tot i que les dades de sinistralitat de 2024 evidencien una “contenció” dels accidents mortals, el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat que encara hi ha un llarg camí per recórrer per assolir la xifra de 87 morts a les carreteres fixat per al 2030 i la de zero víctimes mortals el 2050.
Les dades apunten a una tendència a la baixa. Cal recordar que els anys 2020 i 2021, el trànsit era menor degut al confinament per la pandèmia de la Covid-19. Tanmateix, Trànsit implantarà un sistema de predicció de risc d'accidents amb IA a l'AP-7 entre el Vendrell i Granollers i instal·larà sis nous carros radars per reduir la sinistralitat en punts com la C-32 i C-25.
Crida l'atenció que gairebé la meitat de les víctimes mortals (45,5%) pertanyen col·lectius vulnerables, és a dir, motoristes, ciclistes, vianants i conductors de vehicles de mobilitat personal. En concret, han mort 47 motoristes (7 menys que l’any passat), 8 vianants (5 menys que el 2023), 6 ciclistes (2 més que l’any passat) i 1 usuari de vehicles de mobilitat personal (VMP).
Gairebé la meitat de les víctimes mortals (45,5%) pertanyen col·lectius vulnerables
La proporció de motoristes morts respecte al total de víctimes continua sent d'una tercera part, en concret, un 34,5% i se situa en valors pròxims als d’ocupants de turismes (amb 53 morts). Així mateix, el s’han registrat 804 persones ferides greus en accident de trànsit, que són un 12% més que el 2023.
D’altra banda, per tipologia de vehicle cal destacar que el 2024 es manté un augment en la sinistralitat de les furgonetes. De l’1 de gener al 31 de desembre, han mort 13 persones que viatjaven en furgoneta. El 2023 només es va registrar una víctima mortal; en canvi, el 2019 hi va haver 9 morts en aquest tipus de vehicle.
Reducció de la sinistralitat a l’AP-7
Amb la gratuïtat a l'AP-7, els accidents mortals en aquesta carretera van augmentar exponencialment. Ara bé, aquest 2024, la carretera amb major sinistralitat és la C-37, amb 7 víctimes mortals (3 en un mateix accident a Castellfollit del Boix).
En segon lloc, amb 6 morts cadascuna, hi ha l’Eix Transversal (C-25), l’N-II, l’N-420 (la qual va registrar també un accident a Riudecols amb tres morts) i l’AP-7. D’aquesta darrera via cal destacar, però, que s’hi manté una reducció de víctimes mortals, amb 9 menys que l’any passat i també 9 menys que en el mateix període del 2019.
Quant a les vies amb major sinistralitat, a continuació se situa la C-32 amb 5 víctimes mortals, i després l’A-2, la C-12, l’N-340 i la C-31, les quals han registrat 4 morts cadascuna.
Més víctimes d'entre 55 i 64 anys
Des del punt de vista del gènere, convé destacar que de les 136 víctimes mortals, 117 eren homes (el 86%) i 19, dones. També entre els ferits greus hi ha majoritàriament homes: dels 803 ferits greus d'enguany, el 76% eren homes i el 24%, dones.
La franges d’edat que acumulen més morts enguany són la de 55 a 64 anys, amb 29 víctimes, i la de 45 a 54 anys, amb 21 morts. La franja d’edat, però, que registra un major augment respecte al 2023 és la d’entre 65 i 74, amb 17 víctimes, un 89% més (9).
Menys accidents mortals a la xarxa viària urbana
Pel que fa a la xarxa viària urbana, aquest 2024 han perdut la vida 44 persones en 44 accidents mortals a la xarxa viària urbana de Catalunya. Durant el mateix període del 2023, van morir 75 persones en 73 sinistres mortals, el que suposa una reducció del 41% de les víctimes mortals. Si ho comparem amb el 2019 (any de referència per al compliment d’objectius), període en què van morir 67 persones en 67 sinistres, la reducció és del 34%.
També en aquest 2024, s’han registrat 871 persones ferides greus en accident de trànsit en zona urbana, que són un 13% menys que el 2023.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..