Este artículo se publicó hace 8 años.

ENTREVISTAAntonio Baños: 'Si tenim l’oportunitat de construir un nou país hem de mirar cap el mar i cap el sud'

Antonio Baños
Antonio Baños

Jaume Grau

Barcelona-

Publicidad

M’agradaria assenyalar primer, que el llibre està molt treballat, i que ho és des del punt de vista de la documentació, de la recerca, i de la coherència interna. És un assaig , però hi ha vegades que sembla un tractat o un llibre blanc. Fa de molt bon llegir i acabes amb el cap com un timbal de preguntes i dubtes. Era aquest el teu propòsit?

Això és el que tu anomenes en el llibre l’ideari d’una agenda neutra, allò en què tothom està d’acord.

Però hi ha propostes en el llibre, i moltes. Després de presentar els reptes o els problemes, en cada apartat, tu infiltres les propostes per una República sota el paraigües d’un encapçalament formal que diu “I si... “

Publicidad

En acabar el llibre, un té la impressió que es troba davant d’un esforç més que notable d’imaginar una societat ideal, o sigui, la de crear una utopia. Potser no una d’ideal, però si una possible o abastable o d’anar per casa. Té caràcter utòpic aquest llibre?

Seria una utopia del possible...

Aquesta República que dibuixes veig que serveix per a qualsevol ideologia, que qualsevol pot governar en aquesta república?

Publicidad

Però en el llibre si que hi ha una voluntat d’aprimar l’estat i, paral·lelament, incrementar tot allò que és públic, que pel que fa a aprimar l’estat sembla que podria haver coincidències amb els liberals.

“L’estatisme pot ser burgès, però també hi ha un estatisme d’esquerres de poder burocràtic que tampoc m’agrada. Jo crec que la distinció en el segle XXI no és entre públic i privat, si no entre públic, privat i comú.”

En avançar la lectura, m’he imaginat el llibre com una anàlisi DAFO (debilitats/amenaces, fortaleses oportunitats), allò que agrada tant a la gent de màrqueting...

Doncs en aquesta anàlisi DAFO que suposadament fa el llibre, les debilitats i les amenaces semblen que passen a ser oportunitats, factors claus, potser per sobre de les suposades fortaleses.

Citant a Hume, parles de com les Institucions configuren el caràcter d’un poble, entenent la importància que el disseny de les noves institucions de la República catalana tindran en la nostra manera de ser i de presentar-nos al món. Tu mires enrere, i adverteixes com durant segles les institucions catalanes han forjat la manera de ser dels catalans. Però fa molt temps que ja vivim sota institucions espanyoles.

En molts discursos s’aposta per un Estat molt semblant a l’espanyol, al que ja tenim.

Publicidad

Arrenques el llibre amb un tema pelut, el tema identitari, i cites l’informe de Mark Leonard l’any 2002 per a Toni Blair: “Tot i les esperances de l’elit liberal, no podem ser només ciutadans globals. El fracàs dels progressistes a l’abordar el conflicte sobre la identitat nacional deixa el camí lliure a aquells amb unes idees més regressives”.

Publicidad

“Si parles d’identitat nacional ja se’t pot titllar d’ultradretà o de fatxa. I és precisament per això que els fatxes prosperen, perquè les esquerres no parlem d’aquestes sentiments”

En aquest sentit tu rebutges el neutralisme identitari sense cap vincle amb la terra, i formules una pregunta que llences a l’aire: Què voldrà dir ser català en un mon postnacional?

Publicidad


Quan parles de construir el futur, dius que cal construir les institucions i el futur a partir de les paraules. Quines són les que ens defineixen?

“Cal construir les Institucions i el futur a partir de les paraules”

Quan analitzes els trets identitaris catalans, parles de la Culpo, la cultura política, i en tractes diversos. Per exemple parles de l’empat, de l’empat perpetu entre tendències a Catalunya

“Hi ha qui diu que Catalunya està dividida, i Catalunya no està dividida, està empatada, que és diferent”

I per motius més banals segurament

I a més dins dels grups d’empat també hi ha fragmentació i més empats, i interseccions

Publicidad

També parles al llibre de la importància de la diversitat, com garanteix la diversitat la futura República?

La manera de reproduir-se dels catalans és adoptant la gent de fora. La catalanitat es multiplica per via adoptada, no sexual

També sorgeix en el llibre el tema de la cooperació enfront la competivitat, que és un tema molt anarquista, Kropotkin...

“La Caixa i el Sabadell no poden existir a la nova república, son massa grans”

Publicidad

Però tu parles del benefici de les caixes, de tornar al model de caixes

“Els Comuns, d’alguna manera rescaten el model de Maragall, i Maragall era un càrrec de Porcioles.”

Dius en un moment que la República matarà el catalanisme, però no només el catalanisme, si no el seu opositor d’aquests darrers trenta anys, allò que tu anomenes els 'criptopijos', la 'gauche divine', la burgesia de Jordi Pujol contra la de Narcís Serra

Publicidad

Tornant al tema de la CulPo, la cultura política pròpia del país, tu posaves sobre la taula el terme feiners com a característic dels catalans. I en el llibre distingeixes entre el que seria feina i el que seria treball. Aquesta mateixa diferenciació entre feina i treball ens porta cap un model més petit de producció que seria el taller, que sembla una cosa com molt decimonònica

En el llibre apuntes que aquest model productiu té un nínxol de venda a fora, perquè pots respondre a necessitats específiques, i no a les produccions globals de les fàbriques que no són tan adaptables. I això crea un model social més equitatiu

Allò que anomenes isonomia

Ni tampoc respecte per la jerarquia...

Publicidad

Dius que una cultura política es construeix amb mites. I els mites no estan necessàriament morts ni són necessàriament falsos. “Els mites viuen en les memòries, caminen en el temps, i parlen amb les veus dels pobles”.Quins són aquests mites que arrosseguem els catalans?

Allò que afirmen els versos d’Espriu: “Com m’agradaria allunyar-me nord enllà...”. Tu parles de mirar més al Sud i a Llevant, al mar.

En relació a això parles de com hauria de ser la diplomàcia de la nova República. I entres amb dues cites, una de Pipi Langstrump i l’altre de Ferrero Rocher, i et planteges com ha de ser la relació de la República amb el món. Tu apostes per el soft-power, terme encunyat per Joseph Nye i la Neopolítica, pensament, intel·ligència. I et planteges tenir una conselleria de Mediacions exteriors.

Publicidad

Parles d’arrelar-se en una tradició que ja existia a l’edat mitjana, la dels consolats catalans al Mediterrani...

Un altre dels temes que es podrien incloure en el CulPo del que parlàvem és el dret. Parles del dret com a element d’identificació de primer ordre, per sobre de la llengua. Parles de la tradició 'napoleonico-borbònica', que insisteix en la lletra de la llei, i de la catalana que incideix en l’esperit. I més enllà, el centre no està en la llei, si no en el cas particular.

Quan parles de l’Administració dius que necessitem una administració pública que superi el paradigma de control/estatisme pel de diàleg/ dinamisme. Parles del funcionari al servei de l’estat o del funcionari al servei del ciutadà

A Espanya una gran majoria dels polítics també són funcionaris.

L’actual administració de la Generalitat no respon de vegades també a aquest criteri?

En el doll d’idees que llences en el llibre, parles fins i tot de la possibilitat de suprimir les conselleries, de trinxar-les dius, i de tenir dues línies d’administració

Quan parles del territori anomenes el triangle català, i de cadascun dels costats que el formen: mar, muntanya i ponent, i proposes canals de transformació per cadascun d’ells

En aquest sentit tractes el tema del turisme, com l’exaltació de la passivitat, com una resposta passiva.

“Quan un país es fa turístic és que ha fracassat”

Quan parles de la distribució del territori parles del Pla Macià, del Regional Planning, de la caseta i l’hortet

Quin paper té Barcelona com a gran urbs amb la resta del territori? Hi ha un moments en què et planteges eliminar Barcelona com a gran urbs.

Quan parles de l’educació, en la teva línia habitual, reculls la idea d’eliminar la Conselleria d’Educació.

Del que si parles és de baixar la gestió als municipis

Llegint el llibre et preguntes per què no parles de la llengua. Van passant els capítols i no surt enlloc, fins arribar al final. Parles de què no és necessària cap llengua oficial. “No volem cap gàbia protectora, volem un català prou fort perquè pugui viure amb lliure competència amb les llengües i les cultures del país”. Tu demanes menys sociolingüistes i més guionistes. Cosa que com a guionista aplaudeixo fervorosament.

“Hem d’actuar com si el català fos una llengua normal enlloc d’una llengua en resistència. Per això sóc contrari a la oficialitat”

Als EUA no hi ha llengua oficial

En el llibre parles d’una república ecològica, una de mediterrània, una de pacífica, una de refugi, una d’igualitària, una de feminista, una de cibernètica...Quantes repúbliques hi caben dintre d’aquesta futura república catalana?

Comentaris dels nostres subscriptors