Acord per desconvocar la vaga de Renfe i Adif contra el traspàs de Rodalies de la setmana vinent
El Ministeri de Transports pacta amb els sindicats majoritaris, després d'arribar a una entesa amb ERC, que la nova empresa que es crearà l'1 de gener del 2026 formarà part transitòriament del grup Renfe, però els minoritaris de la CGT i la Confederació Intersindical-SF mantenen la crida a les aturades
ERC posa un termini de dos anys perquè la nova empresa de Rodalies sigui de la Generalitat

Públic
Barcelona--Actualitzat a
Els sindicats SEMAF, CCOO, UGT i SCF han decidit desconvocar la vaga de Renfe i Adif que havia de començar aquest dilluns després d'arribar a un acord aquest diumenge al vespre amb el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible i la Generalitat, segons han confirmat fonts ministerials a l'ACN. Aquests sindicats havien convocat amb la CGT i la Confederació Intersindical-SF aturades de 24 hores a tot l'estat espanyol per a aquest dilluns, el 26 de març i l'1 d'abril i talls parcials el 24 i el 28 de març i el 3 d'abril. Fonts del sindicat CGT han indicat que ells mantenen la protesta fins que consultin les bases sobre l’acord, mentre que SF creu que "no soluciona els problemes" i per això criden a la vaga.
L'Estat ha pactat amb els sindicats, després d'arribar a una entesa amb ERC, que l'empresa que ha de gestionar la nova etapa a partir de l'1 de gener del 2026 amb un Consell d'Administració paritari entre el Govern de la Generalitat -que tindrà la presidència amb vot de qualitat- i el de l'Estat, s'adscrigui transitòriament dins del grup Renfe.
L'Estat ha pactat amb els sindicats, després d'arribar a una entesa amb ERC, que l'empresa que ha de gestionar la nova etapa s'adscrigui transitòriament dins del grup Renfe
La protesta volia denunciar incompliments dels acords signats el 2023 que van servir per desconvocar una altra protesta en relació amb el traspàs de Rodalies de Catalunya a la Generalitat i la "privatització" del transport de mercaderies. Els sindicats consideraven trencats els compromisos que garantien que Renfe i Adif continuarien sent els prestadors dels serveis de Rodalies i que es preservaria la integritat de la plantilla de les dues empreses.
L’acord a què han arribat les parts aquest diumenge passa perquè Renfe Viajeros tingui la participació majoritària en el capital de la nova empresa que gestionarà Rodalies per un percentatge ínfim mentre que la Generalitat en controlarà el consell d’administració gràcies ja que el presidirà i hi tindrà vot de qualitat. El secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, ha confirmat en declaracions a la premsa que hi haurà una “majoria de Renfe Viajeros” a l’accionariat i que la representació al consell d’administració serà “majoritàriament per a la Generalitat”.
Aquesta fórmula “busca garantir els drets dels treballadors de Renfe i Adif” quan es creï la nova companyia “al llarg d’aquest any” i que alhora es presti el servei ferroviari de Rodalies “des de la proximitat”, ha assenyalat. També ha assegurat que la negociació amb els sindicats s’ha fet en tot moment “de la mà de la Generalitat”, en contacte “permanent” amb la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque.
Recels entre les plantilles pel traspàs de Rodalies
Els empleats de Renfe i Adif havien manifestat recels sobre la fórmula perquè la Generalitat assumeixi la gestió de Rodalies. Sobretot perquè la plantilla de les dues empreses estatals, formada en gran part per persones nascudes a altres zones d'Espanya, volia mantenir les condicions laborals i de mobilitat. La rotació entre els empleats d’Adif i Renfe és alta perquè sovint acaben tornant a la seva regió d'origen. Segons dades sindicals, a Catalunya hi ha uns 800 maquinistes de Renfe actualment i un 40% canvien de destí cada any. 7 de cada 10 maquinistes que condueixen els trens de Rodalies són originaris d'altres punts de l'Estat. D'altra banda, el salari d'un maquinista de Renfe és superior al d'un de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
ERC accepta un termini transitori de dos anys
Per la seva banda, ERC ha posat un termini de dos anys per trobar els mecanismes que permetin que la nova empresa de Rodalies de Catalunya passi a estar adscrita a la Generalitat. Els republicans consideren que els canvis en l’accionariat de la nova empresa que gestionarà Rodalies després del traspàs seran “transitoris” i ho emmarquen en “una primera etapa” d’un procés complicat i amb problemàtiques jurídiques.
Fonts dels negociadors del partit, a més, apunten que se senten “confortables” amb el pacte anunciat entre el Govern espanyol i els sindicats per desconvocar la vaga, en la qual s’han compromès a fer que el nou operador quedi adscrit dins del grup Renfe, que controlarà més de la meitat del capital. Els republicans detallen que la companyia serà controlada i governada per part de la Generalitat, que tindrà la presidència i majoria al consell d’administració “independentment de l’accionariat”.
El document estableix mecanismes per modificar la composició de l’accionariat en el futur. Els republicans defensen que l’acord permet avançar cap a l’objectiu final que el nou operador sigui una empresa “100% d’obediència catalana”. “Necessitem una passarel·la per seguir endavant”, detallen.
ERC assegura que el pacte amb els sindicats per desconvocar la vaga de Rodalies no suposa un “trencament” dels acords firmats amb el PSOE pel que fa al traspàs parcial de la xarxa, que incloïa la creació d’una empresa mixta entre la Generalitat i l’Estat.
Els republicans accepten transitòriament aquesta decisió davant d’un traspàs que “no és automàtic” i amb “problemàtiques jurídiques importants” per garantir els drets adquirits dels treballadors, com ara la mobilitat a altres empreses del grup Renfe.
ERC assegura que se sent “confortable” amb un acord que permet “assegurar la pau social” i accelerar el procés de subrogació de contractes i traspàs de llicències de circulació, necessaris per operar. Segons han detallat, aquests processos es faciliten si la nova empresa queda adscrita al grup Renfe.
El control de la companyia no és qui té un cèntim més sinó qui té la presidència i qui té la majoria al consell d’administració i això està pactat
D’altra banda, també dona temps a les administracions per “aprofundir en la confiança” amb els treballadors, sense els quals no es podrà avançar en el procés. En aquest punt, els republicans asseguren que els negociadors estan buscant vies de treball per poder respectar els drets adquirits dels empleats.
Els republicans remarquen que cada pas endavant que es faci ha de ser “irreversible” i subratllen que la nova empresa no serà una filial de Renfe sinó una companyia que tindrà un consell d’administració amb majoria de la Generalitat. “El control de la companyia no és qui té un cèntim més sinó qui té la presidència i qui té la majoria al consell d’administració i això està pactat”, apunten.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.