Público
Público

La tuneladora de l'L9 del metro està aturada des del febrer pel desgast de la màquina

Aquest contratemps suposa posposar, de nou, la construcció del túnel. El Departament de Territori preveu que les excavacions es reprenguin a finals de maig

El macropou de La Sagrera vist des de baix i el túnel per on es connectarà amb el tram central de l'L9
El macropou de La Sagrera vist des de baix i el túnel per on es connectarà amb el tram central de l'L9  ACN

La tuneladora de les obres de l'L9 del metro, que han de connectar La Sagrera amb Zona Universitària, està aturada a menys de 500 metres de la futura estació de Mandri des de finals de febrer, segons ha avançat aquest dilluns La Vanguardia. En concret, s'ha decidit fer parar els treballs per "revisar i posar a punt la roda de tall", que s'havia desgastat més del previst pel tipus de terreny de la zona a excavar.

La previsió del Departament de Territori és que les excavacions es reprenguin a finals de maig, i s'arribi cap a l'estiu d'aquest any al pou de Mandri. Allà, la tuneladora es revisarà de nou abans d'encarar els 1,6 quilòmetres pendents fins a l'estació de Lesseps. 

Mentrestant, els treballs de la construcció del tram central de l'L9 continuen en diferents trams. A Sarrià, ja hi ha el pou de l'estació de 72 metres de profunditat i s'han excavat 46,59 metres, l'equivalent al 60%, i es calcula que a la segona meitat d'any es comenci a executar la galeria de connexió entre el pou i el túnel.

El 2022 es van reactivar les obres d'aquesta línia de la xarxa de metro de Barcelona després d'11 anys d'aturada

En el cas de Mandri, el pou, de 73 metres de profunditat i que travessarà el túnel, ja està finalitzat des de finals del 2023. Durant al gener, s'ha tallat un tram del mateix carrer per ampliar l'ocupació de les obres per a l'execució del vestíbul i sortida d'emergència de l'estació.

Per últim, les obres d'execució de la llotja intermitja es van reprendre al gener i actualment s'està formigonant la plataforma que suportarà la via inferior entre Lesseps i Guinardó. Durant aquest mes, es preveu iniciar la construcció de les estructures de suport de la llosa intermèdia entre Maragall i Lesseps, segons la Generalitat. Es tracta de la llosa que separarà un sentit de l'altre en la circulació dels trens.

La Generalitat ha invertit 926 milions i preveu que les obres del túnel finalitzin el 2027, però aquest contratemps suposa posposar, de nou, la construcció del túnel. El 2022 es van reactivar les obres d'aquesta línia de la xarxa de metro de Barcelona després d'11 anys d'aturada per la falta d'acord entre les diferents administracions implicades i la falta de pressupost per part de la Generalitat.

Les obres de Guinardó i Maragall, a l'estiu

D'altra banda, el mes passat es van adjudicar, en dos contractes diferents, les obres de les estructures interiors de Guinardó i Maragall. Els treballs començaran al voltant d'aquest estiu.

A més, es troba en procés de licitació, l'obra de la cobertura del marcropou per a la configuració definitiva de les vies de la línia 9 i 4; l'obra de connexió del pou de Sanllehy amb el túnel i els projectes d'arquitectura de les estacions de Guinardó i Maragall.

Més endavant, un cop passat l'estiu, es reprendran els treballs d'execució de l'obra civil de l'estació de Manuel Girona, mentre que a Campus Nord es tornarà a treballar en un apart de l'obra civil i la resta es licitarà juntament amb Manuel Girona.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?