AUTOMOCIÓ
El vital impuls del cotxe elèctric que propulsarà la planta de Seat
L'anunci d'una fàbrica de bateries "a prop de Martorell" uneix sindicats i indústria en nom de l'ocupació i l'activitat, mentre que els ecologistes avisen de l'impacte ambiental del liti, la matèria primera per a muntar-les
Publicidad
barcelona,
En un acte amb la presència del rei Felip VI i el president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, i l'absència de representació per part de la Generalitat, el grup Volkswagen va escenificar la setmana passada la seva aposta per la planta automobilística de Seat a Martorell a través de la futura fabricació de cotxes elèctrics. Tot i que encara no s'han concretat ni els terminis d'execució ni la inversió, el projecte arriba en un moment d'impuls al vehicle elèctric en el marc de la mobilitat sostenible i del debat sobre el futur de sector de l'automòbil. La iniciativa va acompanyada d'un anunci previ de la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, en què va avançar la creació d'una planta de bateries elèctriques "a prop de Martorell". Malgrat que no s'ha detallat la ubicació, els terrenys de l'antiga Nissan a la Zona Franca de Barcelona tenen molts números de ser la seu triada per a aquest propòsit.
Publicidad
"Democratitzar" la mobilitat sostenible
Una revolució similar a la que va suposar el Seat 600 en les dècades dels 50 i 60 de segle XX. Aquest és l'objectiu que traça Matías Carnero, president d'UGT Catalunya i del comitè d'empresa de Seat. "És imprescindible democratitzar l'accés a la mobilitat sostenible amb un cotxe elèctric petit, l'Small BEV", recalca. Carnero, que va estar present en l'acte de celebració amb Sánchez i Felip VI, exigeix una taula de negociació que "garanteixi en el futur l'ocupació i la viabilitat de la companyia". Els sindicats lamenten que la fabricació del nou cotxe elèctric s'hagi fet "al marge de la representació dels treballadors", aprofitant els fons provinents de la UE.
Matías Carnero: "És imprescindible democratitzar l'accés a la mobilitat sostenible amb un cotxe elèctric petit"
Tot i els requeriments, els sindicats valoren positivament l'estratègia d'electrificar la factoria de Seat a Martorell perquè "suposa atreure el conjunt de la cadena de valor del vehicle elèctric".
Publicidad
La febre de la mobilitat sostenible
Els fabricants de cotxes han iniciat una cursa cap a l'adaptació als vehicles elèctrics en ser l'única fórmula viable perquè els turismes que posen al mercat compleixin amb la normativa d'emissions. "El camí de l'electromobilitat no té marxa enrere", postil·la Josep Maria Vall. Per fer-ho possible, apunta la importància de "disposar de recursos i fonts de subministrament, com l'explotació de les mines de liti que hi ha a Extremadura o els elèctrodes de carboni. Tenim la matèria primera i les condicions". Al respecte, l'alcalde socialista de Càceres, Luis Salaya, rebutja aquesta possibilitat i precisa que "la fàbrica de bateries elèctriques no es nodrirà del liti de les mines extremenyes, perquè no se sacrificarà el futur d'una ciutat extremenya per al desenvolupament industrial d'altres zones del país".
Alfons Pérez: "La implantació d'una fàbrica de bateries sense un canvi de model de mobilitat no servirà per a res"
Publicidad
L'impacte ambiental de l'extracció del liti i la constatació que no hi ha prou material per subministrar la demanda futura de vehicles que s'espera preocupa els ecologistes. En aquest sentit, l'investigador i activista de l'Observatori del Deute en la Globalització (ODG) Alfons Pérez adverteix que "la implantació d'una fàbrica de bateries sense un canvi de model de mobilitat no servirà per a res". Pérez, autor de el llibre Pactes verds en temps de pandèmies, augura que tot i que l'emmagatzematge d'electricitat, tant per a un ús domèstic com industrial és un repte de futur, seran els mateixos territoris els que s'oposin a aquest tipus d'instal·lacions, com ja va succeir amb les protestes contra el fracking o un altre tipus d'iniciatives similars.
Davant aquest escenari de futur, l'àmbit de l'automoció es troba davant d'un repte colossal: adaptar i reorientar el model productiu en un context de crisi global i sectorial usant el component sostenible. D'aquesta desafiament, depèn l'ocupació de 40.000 persones, el 7% del producte interior brut (PIB) de Catalunya i una part important de les exportacions.
Publicidad
Lleida es postula com a ubicació idònia
El grup d'opinió i debat Compromesos amb el futur de Lleida, impulsat per la Fundació ICG, considera que el territori de Lleida és la ubicació ideal per a la primera fàbrica de bateries elèctriques de tot l'Estat espanyol. En aquest sentit, el lobby destaca que la Plana de Lleida compleix tots els paràmetres estratègics: bones comunicacions terrestres i un aeroport com és el d'Alguaire, que pot constituir-se en una via per al transport aeri de les mercaderies i una clara aposta per la sostenibilitat.
L'entitat considera que la ubicació lleidatana -no tan propera a Barcelona i la seva àrea d'influència- permet que la factoria també pugui abastir amb més facilitat i rapidesa a altres plantes automobilístiques properes, com serien la de la General Motors a Saragossa, la de Mercedes a Pamplona i de la Ford a València. Per aquesta raó, creu que la iniciativa serviria per modernitzar i reconvertir la indústria lleidatana, captant inversions de la mobilitat sostenible.