Vaga de taxistes contra Uber i Cabify
Els treballadors d'aquest sector regulat reclamen a les administracions un major control sobre l'activitat dels vehicles de lloguer amb conductor. Acusen a les companyies que els exploten d'eludir les obligacions fiscals, d'una falta de seguretat, d'intrusisme i de pràctiques il·legals en la recollida de viatgers.
Publicidad
BARCELONA, Actualizado:
Una vaga de 24 hores convocada per les associacions de taxistes en contra l'activitat dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC) que s'exploten a través de companyies com Cabify o Uber ha tornat a deixar buides de taxis les principals ciutats de l'Estat espanyol.
Publicidad
A l'aeroport del Prat, la paralització s'ha fet evident des de primera hora del matí. Els únics taxistes que han fet acte de presència amb els seus vehicles ho han fet per actuar com a piquets informatius sobre els motius d'aquest conflicte laboral o per atendre casos excepcionals.
Aquestes associacions han convocat a Madrid, entre les 11 i les 13 hores, una manifestació, encapçalada per 20 vehicles d'època, des de la Glorieta d'Atocha fins a la Plaça de Neptuno, a la vora al Congrés dels Diputats.
Càrregues policials
Els convocants han lliurat un escrit al Congrés dirigit als diferents grups parlamentaris amb un conjunt de propostes per garantir l'equilibri entre VTC i taxis. Entre les seves reivindicacions reclamen que es compleixi la taxa d'1 VTC per cada 30 taxis; que no es permeti la transmissió d'autoritzacions de VTC; que les VTC se sotmetin a les mateixes autoritzacions municipals que els taxis; o que es publiqui a la xarxa una pàgina web de control de tots els serveis contractats a nivell estatal per garantir que es compleix la normativa a tot arreu. També demanen que sigui obligatori contractar un servei de VTC com a mínim 2 hores abans per diferenciar aquest servei de la immediatesa del taxi; o que es prohibeixi realitzar serveis amb origen fora de la seva comunitat autònoma.
Publicidad
Els agents de la Unitat d'Intervenció Policial, més coneguts com a antidisturbis, han carregat aquest migdia contra un grup de manifestants que ha intentat moure les tanques al final de la carrera de San Jerónimo que separen la zona de manifestació a Neptuno de la seu del Congrés.
Una mica més tard, un altre grup d'antidisturbis ha entrat al carrer des del passeig del Prado i ha carregat en lateral des de la vorera, generant una allau humana.
Publicidad
Asseguda a Neptú al crit de "no ens mouran"
A més, al voltant d'un centenar de taxistes que es manifestaven a la Plaça de Neptuno s'han assegut al final de la manifestació al crit de "no ens mouran".
Vulneració de la normativa
La legislació vigent contempla que per cada 30 llicències de taxi pugui coexistir 1 de VTC.
Publicidad
Els taxistes reclamen a les administracions un major control sobre aquesta activitat competidora. Es queixen dels seus preus més baixos que trenquen el mercat, d'eludir les obligacions fiscals, d'una falta de seguretat, d'intrusisme i de pràctiques il·legals en la recollida de viatgers, entre altres qüestions.
El govern central, a través del Ministeri de Foment, ha intervingut en aquest conflicte laboral amb un nou reial decret que reguli l'activitat VTC i que eviti el frau i l'especulació. La norma podria veure la llum a la fi d'any, però pels taxistes el contingut d'aquest decret és insuficient. Ho demostren amb la setena mobilització massiva d'aquest any per exigir un control més estricte dels VTC pels carrers.
Publicidad
Els conductors de Uber han decidit per raons de seguretat no connectar-se als usuaris a l'àrea de la manifestació a Madrid i els carrers limítrofs mentre duri la protesta, encara que funcionaran amb normalitat a la resta de la capital durant tota la jornada.
Unauto VTC, l'associació majoritària en l'activitat de VTC, ha demanat que es compleixi la llei perquè aquest col·lectiu pugui operar "sense estar sotmès a l'assetjament i la violència perpetrada per certs sectors radicals" del sector del taxi.