Cargando...

Dos de cada tres alumnes de grau mitjà que no van obtenir plaça no continuen estudiant al sistema

El Govern ha anunciat que el procés de preinscripció i matriculació d'FP serà centralitzat i telemàtic per garantir que acabi abans que comenci el curs. Una altra de les vies de treball és la millora de l'orientació 

Publicidad

Una estudiant de Formació Professional en una sessió pràctica. — Educació

barcelona,

Prop de 2 de cada 3 alumnes que no va obtenir plaça per un grau mitjà per aquest curs no continuen estudis al sistema reglat: són 4.373 de 6.757 estudiants, el 64,7%. Es desprèn del fet que no tinguin el número RALC que identifica tots els estudiants. N'hi ha 2.384 (35,3%) que sí que estan matriculats a algun ensenyament tot i no tenir assignació. D'altra banda, hi ha 3.921 estudiants dels quals s'havien matriculat a un grau mitjà, però que no complien els requisits que tampoc es troben al sistema, prop de la meitat.

Publicidad

Per aquest curs, Educació va rebre 108.289 sol·licituds, de les quals 57.290 de grau mitjà i 50.999 de grau superior. Un total de 14.884 no complien els requisits i n'hi va haver 17.871 que tot i tenir assignació no es van matricular. Finalment, es van matricular 61.573 estudiants, 34.121 de grau mitjà i 27.452 de grau superior. Per revertir-ho tot plegat, a partir d'ara el procés de preinscripció i matriculació d'FP serà ara centralitzat i telemàtic per garantir que acabi abans que comenci el curs, entre altres mesures.

Click to enlarge
A fallback.

D'entre els 8.476 de grau mitjà que no complien els requisits, 4.555 estan actualment matriculats en algun tipus d'ensenyament (53,7%): 1.735 repeteixen 4t d'ESO (20,5%) i 928 han optat per un Programa de Formació i Inserció (10,9%). Pel que fa al grau superior, hi ha un 35% d'alumnat de segon de grau mitjà que no continua al sistema i un 46% de l'alumnat de grau superior que no es va matricular tot i tenir una assignació, acaba cursant altres estudis. La resta no apareix al RALC (53%), i han anat a la universitat, al mercat laboral o no continuen amb els estudis.

D'altra banda, del total d'alumnes que van acabar l'ESO el curs passat, 50.450 estan cursant batxillerat (57%), 21.198 estan fent un grau mitjà (23,9%), 5.636 repeteixen ESO (6,4%) i 2.524 fan un PFI (2,8%). Però n'hi ha 7.983 que no estan al sistema, ja que no tenen el número RALC que tenen els estudiants al sistema reglat. Són un 9% del total.

Publicidad

Conèixer la plaça abans que comenci el curs

"Això no pot tornar a passar", ha insistit consellera d'Educació, Esther Niubó, sobre el fet que aquest curs hi ha hagut estudiants que han començat l'FP quan ja havia començat el curs. Per revertir-ho, ha anunciat que la preinscripció i matriculació seran centralitzades i telemàtiques per garantir que acabi abans que comenci el curs. El sistema es basarà en una acceptació més àgil de la plaça per part de l'alumnat, sense requerir processos manuals extensos a cada centre, i s'escurçarà el període de la segona assignació.

El calendari aproximat amb què treballa Educació és que l'oferta inicial es publiqui el 23 de maig, les sol·licituds es presentin entre el 26 i el 30, i les tres tandes d'assignació es facin fins a finals de juliol. Al setembre es mantindrà el procés de gestió de places disponibles, on podran participar persones que no ho hagin fet en primera instància. S'evitarà la reserva de places els centres per a l'alumnat repetidor i que aquest es pugui matricular abans de la primera assignació. Així sortiran places reals que hi ha al sistema i no la previsió que tenen els centres.

Publicidad

Millorar l'orientació i la planificació

Una altra de les vies de treball és la millora de l'orientació, de tal manera que es disposi d'informació de les preferències de l'alumnat després de 4t d'ESO. Algunes mesures són generalitzar el sistema d'informació universal sobre el consell orientador a 4t d'ESO, insistir en la necessitat de fer més d'una petició i crear equips d'educadors socials formats en orientació als municipis.

Finalment, la consellera ha explicat que treballen per millorar la planificació de l'oferta per exemple amb convenis amb empreses, però també analitzant la disponibilitat d'espais per oferir més places. Ha detallat que es vol incrementar el 26,4% de l'oferta d'FP dual que hi ha actualment. I ha expressat la voluntat de construir entre quatre i cinc centres públics específics de referència adreçats als col·lectius amb risc d'abandonament en el període 2024-2028 i crear més grups d'FP bàsica.

Publicidad