Cargando...

Sánchez limita a la transparència de l'administració i els mitjans el seu paquet de mesures de regeneració democràtica

El president del Govern espanyol proposa als grups una modificació que obligui a fer públiques les dades de les enquestes

Publicidad

El president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, durant la seva compareixença al Congrés d'aquest dimecres. — Eduardo Parra / Europa Press

BARCELONA, Actualizado:

El president del Govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest dimecres al Congrés el paquet de mesures de "Regeneració democràtica" que plantejarà a la resta de grups i que inclouen, entre altres, una limitació del finançament públic dels mitjans que passarà per la publicació del nom dels accionistes i les xifres d'audiència, a més de mecanismes de "defensa del pluralisme" per evitar la concentració de mitjans.

Publicidad

"La democràcia té el dret i l'obligació de defensar-se de les mentides, la desinformació, i les ingerències"

Click to enlarge
A fallback.

També una reforma de la 'llei mordassa' en delictes d'expressió (de la que no ha donat detalls) i una modificació de la llei electoral perquè les cases d'enquestes estiguin obligades a publicar les dades i metodologia. "La democràcia té el dret i l'obligació de defensar-se de les mentides, la desinformació, i les ingerències", ha dit.

El president espanyol ha presentat els eixos del seu 'Pla d'Acció per la Democràcia' al Congrés dels Diputats en un discurs on ha advertit que la democràcia té "nous enemics" que són "més subtils", que "qüestionen els resultats electorals", i que "intoxiquen el debat públic" mitjançant "boles" per "minar la convivència" i "polaritzar" amb tècniques de "desinformació".

Publicidad

"El 86% té dificultats per diferenciar notícies autèntiques i falses"

"el 90% dels espanyols es veu exposat a notícies falses de manera recurrent, i al 86% dels espanyols els costa diferenciar notícies autèntiques i falses"

En aquest sentit ha destacat que segons els estudis "el 90% dels espanyols es veu exposat a notícies falses de manera recurrent, i al 86% dels espanyols els costa diferenciar notícies autèntiques i falses".

Publicidad

"Cap d'aquestes percepcions és casual", ha afirmat, sinó que "hi ha algú que fabrica 'fake news' per erosionar la confiança dels ciutadans en les seves institucions".

'Fake news' i ultradreta

Segons el president del Govern espanyol, "les dades indiquen que el consum reiterat d'aquestes notícies falses està lligat al vot de la ultradreta" i que "hi ha un vincle provat entre la circulació de boles i l'augment de delictes d'odi", així com que "hi ha una relació entre campanyes de desinformació i la ingerència de potències estrangeres".

Publicidad

Per això, segons Sánchez, calen mesures per "protegir el pluralisme dels mitjans amb la lluita contra la desinformació la ingerència estrangera i els discursos d'odi".

Nova llei d'"administració oberta"

En aquest sentit ha anunciat que el seu govern proposarà noves mesures de transparència i participació ciutadana amb una "estratègia nacional de govern obert". Sánchez presentarà als grups una nova llei "d'administració pública oberta" que segons ha afirmat "ampliarà la qualitat i quantitat de la informació governamental". "Volem fer del govern obert un pilar de la gestió pública".

Publicidad

Es tracta, ha dit, d'aplicar el reglament europeu de llibertat de mitjans de comunicació que busca establir mecanismes per combatre ingerències polítiques, protegir els periodistes i les fonts i garantir la llibertat i pluralisme dels mitjans.

Limitació de subvencions públiques als mitjans

Per això, Sánchez ha anunciat que establirà nous estàndards de transparència, l'assignació de publicitat institucional i el mesuratge d'audiències dels mitjans de comunicació privats, que, a més, hauran de fer públic l'import que reben per part de les administracions públiques.

Publicidad

Mesures per la "independència" dels mitjans

El paquet de mesures també inclou mecanismes encaminats a "protegir la independència editorial i els drets dels professionals" i evitar que es vegin pressionats per les administracions públiques, i un nou control de "defensa del pluralisme i la competència per evitar la concentració de mitjans en poques mans".

Vigilància de la CNMC i 100 milions per digitalització

Tot plegat, segons Sánchez, ha d'anar acompanyat d'una "ampliació" de les funcions i les capacitats de control de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), i d'un paquet d'ajudes de 100 milions d'euros de fons europeus per a la digitalització dels mitjans de comunicació per "crear bases de dades, desenvolupar eines i reforçar la seva ciberseguretat".

Publicidad

Reforma de la llei mordassa

"No és intenció del Govern repartir carnets de fiabilitat entre mitjans"

Malgrat que la vicepresidenta segona del govern espanyol, Yolanda Díaz, va anunciar aquest dijous un acord per a la "derogació" de la 'llei mordassa', Sánchez ha passat de puntetes sobre aquesta qüestió. El president espanyol només ha citat que proposarà una "nova reforma de la 'llei mordassa' pel que fa a la llibertat d'expressió" i "en coherència amb la Constitució espanyola".

Publicidad

Obligació de publicar les dades de les enquestes

L'últim eix del pla de regeneració que ha plantejat el president espanyol passa per impulsar la "transparència" del poder legislatiu i el sistema electoral. "Ha arribat l'hora de reformar els reglaments del Congrés i del Senat per endurir les sancions als diputats i senadors que no presentin la seva declaració de béns i activitats, o que ho fan amb informació falsa o incompleta", ha dit.

"La democràcia té el dret i l'obligació de defensar-se de les mentides, la desinformació, boles i ingerències dels que la volen desmantellar enfangant el debat públic o comprant l'opinió de tabloides digitals a base de talonari"

Publicidad

Una primera mesura que ha d'anar acompanyada, segons Sánchez, d'una reforma de la Llei electoral que estableixi l'obligatorietat de celebrar debats durant la campanya electoral, i perquè totes les enquestes publicades incorporin la publicació de les dades i la metodologia.

Publicidad