El projecte Vincles d'Òmnium combat l'exclusió i frena el racisme, segons un estudi de la UOC
La iniciativa per aprendre o millorar el català va comptar el 2024 amb 265 grups, 2.000 aprenents i 500 acompanyants. El president de l'entitat celebra el "creixent exponencial" i espera una millora aquest 2025

Barcelona-
Un estudi de la UOC ha revelat que el projecte Vincles que impulsa Òmnium Cultural contribueix a combatre la segregació social i frenar el racisme, els discursos d'odi i de discriminació, i ajuda a crear comunitat. El treball ha analitzat les potencialitats d'aquesta iniciativa que va néixer el 2022 per donar resposta a la necessitat creixent d'aprendre o millorar el català. S'ha basat en 36 entrevistes a acompanyants, aprenents, tècnics d'inclusió social, mestres voluntaris, persones migrants o funcionaris de serveis socials.
Així, segons ha conclòs l'estudi impulsat pel grup de recerca IdentiCat, no només fomenta l'aprenentatge de la llengua catalana, sinó que també intercedeix en la generació de comunitat i crea espais d'interacció entre catalanoparlants i nous parlants. Es tracta d'una molt bona pràctica per combatre la divisió social i l'exclusió d'aquells col·lectius que naturalment no interactuen en català, així com un projecte que actua en pro de l'ensenyament de la llengua, però també com una escola de diversitat i antiracisme.
El president d'Òmnium, Xavier Antich, ha celebrat el "creixent exponencial" de la iniciativa als Països Catalans, i ha assenyalat que el 2024 l'experiència va comptar amb 265 grups, 2.000 aprenents i 500 acompanyants voluntaris. També destaquen la instauració a un centenar de municipis del país i més de 200 entitats locals i comarcals implicades.
Antich ha remarcat que, precisament, Vincles és "un projecte d'aliances, de generació de vincles i comunitat" que ha de seguir sumant: "Esperem acabar el 2025 amb xifres molt superiors". El president d'Òmnium ha recordat que hi ha més de 2 milions de persones que volen aprendre o millorar el seu català, però que no poden.
Un estudi de recerca-acció
L'estudi es desenvolupa a partir de la metodologia de recerca-acció participativa. Els investigadors de la UOC i autors del projecte, Maite Puigdevall i Joan Pujolar, han treballat conjuntament amb els responsables de Vincles, perquè la investigació s'hagi pogut realitzar en curs. Així, el projecte ha crescut de manera sostinguda al mateix temps que l'estudi, que els investigadors remarquen que encara segueix el seu curs.
Els autors apunten que es diferencia de la resta de programes perquè "pivota sobre una formació molt sòlida". Els voluntaris són "gent que té ganes de sortir de la zona de confort" i "entendre qüestions sobre racisme, pobresa, però també distribució de recursos, entenent la llengua com un recurs". I això és important perquè ajuda a crear aquests espais de confiança que faciliten, per exemple, perdre la por, segons detalla Òmnium.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.