Cargando...

"Podem predir si un usuari es donarà de baixa en el termini d'un mes"

El Big Data aplicat al vídeo 'online' és un negoci fructífer, que pot presentar alguns dubtes pel que fa al tractament de les dades personals.

Publicidad

El vídeo en streaming no deixa de créixer. EUROPA PRESS

BARCELONA, Actualizado:

Ets client d'una plataforma de vídeo en streaming, no estàs gaire satisfet amb el servei i estàs pensant donar-te'n de baixa? Doncs és molt possible que l'empresa ja ho sàpiga. Fins i tot abans que tu. I no pas per art de màgia, sinó a partir de l'anàlisi de les dades d'interacció de cada usuari. Una branca especialitzada del Big Data, en aquest cas aplicada al vídeo online, que s'ha convertit en un fructífer negoci. Un negoci que compta amb una empresa catalana entre els actors globals, a més. I que, com en d'altres casos on entren en joc qualsevol tipus de dades personals a internet, pot fer arrufar el nas als usuaris.

Publicidad

Dades, patrons i algoritmes

I com es pot predir que un client concret es donarà de baixa? "D'una forma analítica, amb patrons i algoritmes", respon Carbonell, que detalla que empren dades "de comportament de l'usuari", a més d'altres de tipus tècnic, com ara la qualitat d'emissió del vídeo per a cada client en concret. Un material que analitzen a partir de "totes les dades que tenim acumulades de tots els clients i de tots els anys que portem treballant". "Si un usuari té mala qualitat un cop, ho aguantarà, però si això es repeteix es donarà de baixa", assenyala. "Podem predir que si no fas res amb un usuari concret, aquest usuari se't donarà de baixa en el termini d'un mes, i la predicció és bastant precisa, perquè els patrons es repeteixen", assegura.

Click to enlarge
A fallback.

"Nosaltres només recollim pel nostre compte informació que es pot obtenir automàticament, com ara adreces IP, temps de connexió i d'altes similars", puntualitza el cofundador de NPAW Sergi Vergès. Tot i que també analitzen més dades si les plataformes de vídeo per a qui treballen així ho volen. "Si aquestes dades són d'un home o una dona, això és cosa del client", posa com a exemple la vicepresidenta de màrqueting de la companyia, Laura Delcor. "Les dades amb què treballem són tan personals com el nostre client vulgui", afegeix Vergès, que conclou que "al final, els 'espies' no seríem nosaltres, sinó els nostres clients".

"La lletra petita que ningú no es llegeix"

Delcor puntualitza també que, per a la seva empresa "és clau el compliment de la normativa de protecció de dades". Esgrimeix que els proveïdors de vídeo online que tenen com a clients "tenen la propietat de les dades", i que NPAW "només en fa un ús, sempre agregat i anonimitzat, prèvia autorització formal del client". I pel que fa a l'autorització formal del client final, de l'usuari que veu vídeos en una plataforma online? Al final, tot depèn de la plataforma en concret. "Entenem que queda acordat en el contracte o acceptació de condicions d'ús de l'usuari final amb el seu proveïdor", explica Delcor.

Publicidad

"El Big Data és un molt bon negoci"

L'anàlisi del Big Data és un negoci cada cop més pròsper. El 2016 va tenir una xifra de negoci global d'uns 115.000 milions d'euros i s'espera que el 2020 haurà crescut fins a prop de 180.000 milions, segons un estudi de la forma nord-americana IDC. I NPAW en treu un bon pessic, d'aquest mercat global. "Estem creixent a un 75% anual, i la previsió és que tancarem aquest 2017 amb una facturació de 8 milions d'euros", assegura Carbonell.

Publicidad