País Valencià Noves formes de protesta dels valencians contra les cancel·lacions, malgrat el pla de xoc de Rodalies
Retuitejar els anuncis de cancel·lacions, fer volar mocadors o picar amb culleres i claus a les estacions s’han convertit en habituals davant el caos del servei de Rodalies. El pla de xoc anunciat per la ministra de Transport es considera "purament cosmètic"
Publicidad
valència,
El col·lapse del servei de Rodalies al País Valencià sembla que ja no és sostenible. Si bé la degradació del servei fa anys que és progressiva, en els darrers anys, la situació encara ha anat a pitjor, amb una epidèmia de cancel·lacions de trens que s’ha xifrat en 7.593 durant el 2021. Per pal·liar aquesta sagnia de combois, el 9 de gener Renfe anunciava l’avançament de l’horari vacacional, amb la reducció d’un 10% del servei durant un mes, una mesura que després s’ha convertit en permanent. Malgrat això, les cancel·lacions no s’han aturat i continuen sent encara d’entre vint i trenta trens diaris. Una situació de degradació a la qual cal sumar-hi l’eliminació definitiva de la línia entre Utiel i Conca, que aïlla encara més les despoblades comarques interiors valencianes.
Publicidad
Fer volar mocadors s'ha convertit en el símbol de l'enuig dels usuaris del ferrocarril
I és que el mocador s’ha convertit en el símbol de l’enuig dels usuaris del ferrocarril. Quan a les estacions s’anuncien cancel·lacions o endarreriments, els passatgers els fan volar com a forma de protesta. "Abans vam promoure els xiulets, però amb la Covid hem optat per demanar a la gent que faça volar mocadors", explica Rafa Villalba, també usuari i activista de la plataforma Indignats amb Renfe.
Indignats amb Renfe fa anys que promou mobilitzacions de protesta contra el mal estat del servei de Rodalies. "Mobilitzar els passatgers no és fàcil, perquè la gent vol agarrar el tren i marxar, no hi va a protestar, però la situació ha arribat a un límit que cada cop tenim més resposta", explica Villalba.
Publicidad
"El 85% de les cancel·lacions es deuen a la falta de maquinistes i altre personal operatiu, i el 15% restant a falta de material –explica Juan Ramón Ferrandis, ferroviari i portaveu de la Plataforma en Defensa del Ferrocarril de la CGT- i per això considerem cosmètic aquest pla de xoc. El que l’usuari necessita no és que l’informen de la cancel·lació o que li tornen el bitllet, sinó saber que arribarà al seu destí a l’hora convinguda". Villalba afegeix també un altre dubte: "Els encarregats de gestionar el pla de xoc seran els mateixos que han provocat aquest desastre? No s’haurien de demanar responsabilitats?".
Baldoví: "El que necessitem els valencians és que no hi haja cancel·lacions als trens de rodalies, no que s’informe millor d’elles"
Publicidad
Precisament, un dels grans absents a la reunió entre la ministra Sánchez i el president Puig va ser Juan Carlos Fulgencio, coordinador de Rodalies al País Valencià. Fulgencio, anterior Delegat del Govern espanyol va ser nomenat pel llavors ministre de Foment José Luis Ábalos, per un càrrec de nova creació. Des de llavors el servei de Rodalies no ha deixat d’empitjorar i ningú sap dir exactament quina és la tasca exacta de Fulgencio. Fins al punt que ni tan sols van convidar-lo a la reunió per parlar de la seua àrea.