Noves eines per sobreviure a l'especulació immobiliària
Una nova bombolla immobiliària (o la mateixa de sempre)
Publicidad
Actualizado:
BARCELONA.- Al bar, a la botiga, a l'escola, a la universitat, a l'autobús, a les xarxes socials, tothom parla del mateix, tothom pateix el mateix: la inaccessibilitat de l'habitatge a Barcelona. No cal ser pobre ni ric ni jove ni vell per tenir la preocupació (o la certesa) del fet que haurà de creure en miracles per aconseguir un pis decent a un preu decent a la capital catalana. Pot sonar massa dramàtic però la realitat es va tornant així de crua. Sobretot durant l'últim any, quan els preus del lloguer han arribat a xifres que no es veien des del 2008.
Publicidad
«Es tracta d'un espai on, d'una banda, es denuncien les dificultats dels llogaters: s'exerceix com a lobby, intentant participar en les administracions i influir en la sanció de lleis, així com denunciar els preus o els abusos que es fan per part dels propietaris. D'altra banda, es vol ajudar a solucionar els problemes dels inquilins: donar-los assessorament jurídic, oferir-los serveis en el marc de l'economia solidària (amb cooperatives energètiques com Som energia o assegurances ètiques) i ajudar-los a resoldre incidències quotidianes del tipus 'ara volen fer obres a la cuina i em diuen que l'he de pagar jo'» explica Irene Escorihuela, directora de l'Observatori DESC.
Una nova bombolla immobiliària (o la mateixa de sempre)
El que de segur ja en tenen ben analitzat és el rerefons d'aquesta segona bombolla immobiliària que està apujant els preus dels lloguers a límits inaudits i que està provocant des de l'emigració cap als afores de Barcelona fins a l'augment dels desnonaments per impagament del lloguer (el 70% de la xifra total a Catalunya). «Per entendre la crisi de l'habitatge que patim crec que n'hi ha tres qüestions que cal tenir en compte: el turisme, la gentrificació i l'especulació» exposa Irene Escorihuela. «En primer lloc, sabem que a les zones amb més afluència turística, com pot ser Ciutat Vella, per a molts propietaris surt més a compte un lloguer turístic per dies o setmanes que no pas llogar a una família més a llarg termini. En segon lloc, tenim el gran problema de la gentrificació, és a dir, barris que es posen de moda i que llavors hi viuen persones amb més poder adquisitiu i els preus pugen. El nou veïnat expulsa l'antic i ja no només és gent que ve a fer turisme sinó que ve de fora per viure aquí o, fins i tot, des d'altres barris de la mateixa Barcelona. Per últim, afrontem un cop més el creixement de l'especulació: avui el 40% dels pisos que es compren són per invertir, i tenir l'habitatge com a bé d'inversió vol dir pujada de preus» denuncia la directora del DESC.
"Per entendre la crisi de l'habitatge que patim crec que n'hi ha tres qüestions que cal tenir en compte: el turisme, la gentrificació i l'especulació"
Publicidad
«Com que s'ha dificultat l'accés a les hipoteques, molta gent s'ha decantat pel lloguer, llavors les empreses que fins ara havien treballat amb la bombolla immobiliària de la compravenda, en aquest moment estan veient un nínxol de mercat amb el tema del lloguer», conclou Escorihuela.
La regulació dels preus com a camí
Sobre la taula hi ha una discussió que cada vegada guanya més protagonisme a la ciutat: ¿Cal regular els preus dels lloguers? Qui pot fer-ho? Quins criteris s'han de seguir per fixar els topalls? Irene Escorihuela creu que aquest és el punt fonamental del debat i adverteix que, malgrat les competències són estatals, és urgent que des de l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat es faci incidència en el Govern espanyol per modificar els estatuts. «Alemanya té una llei que habilita els landers [governs dels estats federats] a fer això, no pas com aquí, on no es pot moure res a escala local o autonòmica»
Publicidad
Per dur a terme una regulació de preus el primer que caldria fer és un índex de orientatiu produït per l'administració
Per dur a terme aquesta proposta de regulació el primer que caldria fer, en opinió de la directora de l'Observatori Desc, és un índex de preus orientatiu produït per l'administració, molt sòlid tècnicament, en el qual es digui que per a una determinada zona, amb un determinat nombre de metres quadrats, d'habitatges d'una edat determinada, amb cert tipus de qualificació energètica, el preu raonable del mercat és un. «D'aquesta forma l'inquilí no hauria de pagar més i l'arrendador sabria que, si arrenda per sobre d'aquest preu, té un marge de benefici superior al que dóna el mercat. No seria encara una llei vinculant però almenys serviria una mica per determinar si un lloguer és abusiu o no ho és», afirma Escorihuela.
Publicidad
Menys pisos buits i més lloguer social
Un altre pas que s'hauria de donar segons l'entrevistada és en la direcció que l'Ajuntament de Barcelona ha començat a prendre amb la seva iniciativa de mobilitzar els pisos buits per ampliar el parc públic d'habitatge. Davant la impossibilitat de crear a curt termini tots els habitatges de lloguer social necessaris per a persones vulnerables, el govern d'Ada Colau s'ha proposat la mobilització dels habitatges buits, tant de grans propietaris (a partir de 1.250 metres quadrats de propietat) com de petits propietaris.
"Si hi hagués un percentatge elevat de lloguer públic, això incidiria en els preus", opina Escorihuela
Publicidad
Parlant de xifres, altres dades que segueixen sent alarmants són les dels desnonaments. Catalunya lidera el nombre de llançaments amb més de 4.000 durant el segon trimestre d'aquest any 2016, segons l'informe del Consell General del Poder Judicial. La Generalitat va anunciar al juliol una nova llei per ampliar el parc de pisos socials i frenar els desnonaments després que el maig passat el Tribunal Constitucional (TC) suspengués tres articles de la llei 24/2015, d'emergència social, que fixaven mesures per garantir el dret a l'habitatge de les persones en risc d'exclusió social però, en opinió de la Plataforma d' Afectats per la Hipoteca (PAH), aquesta norma no funcionarà.