Nou informe PISA: Catalunya aprova en pensament creatiu, però se situa per sota de la mitjana espanyola i europea
En concret, els alumnes catalans de 15 anys obtenen una puntuació de 32,2, quan la mitjana espanyola és de 32,8 i la de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) de 32,7
Públic
Barcelona-
Nova entrega dels resultats de l'informe PISA 2022, i de nou, Catalunya no treu bons resultats. Si fa uns mesos es coneixia la davallada dels alumnes catalans en matemàtiques, ciència i comprensió lectora, aquest dimecres han sortit publicats els resultats del volum en què s'analitzava el pensament creatiu dels estudiants de 15 anys dels països de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). Tot i que Catalunya aprova en pensament creatiu, se situa per sota de la mitjana espanyola i europea.
En concret, els alumnes catalans de 15 anys obtenen una puntuació de 32,2, quan la mitjana espanyola és de 32,8 i la de l'OCDE de 32,7. Per al conjunt de la Unió Europea aquesta xifra baixa al 32,1, lleugerament per sota dels alumnes catalans. Destaquen els resultats de Madrid (34,8) i Castella i Lleó (34,6), mentre que a la cua hi ha Melilla i Ceuta (26,1 tots dos). Amb la puntuació de 32,8, Espanya se situa per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia.
Espanya se situa per davant de països com Alemanya, França, Països Baixos o Itàlia
La prova va explorar la competència dels estudiants en tres processos cognitius: generació d'idees diverses, generació d'idees creatives i avaluació i millora de les idees. Els estudiants catalans van obtenir un rendiment alt en pensament creatiu (nivells 5 i 6), similar al conjunt de l'Estat. En canvi, gairebé un 16% estava en el nivell 1 i un 6,3% per sota d'aquest nivell, mentre que a l'Estat aquests percentatges són del 14,8% i el 5,1%, respectivament.
En el conjunt de l'Estat, el 25% va obtenir un alt rendiment en pensament creatiu (nivells 5 i 6). D'aquests últims, només un 15% són també els millors en matemàtiques i un 14% en lectura.
Els alumnes amb un nivell socioeconòmic són més creatius
Si es té en compte el nivell socioeconòmic, els estudiants espanyols més afavorits tenen un rendiment en pensament creatiu major que els seus companys desafavorits econòmicament. Espanya va obtenir 7,9 punts de diferència a favor de l'alumnat afavorit econòmicament, per sota de la mitjana de l'OCDE, amb 9,5 punts de diferència, i del total de la Unió Europea (UE), amb 10,2 punts. Per tant, hi ha un major nivell d'equitat. La diferència però és més gran a Catalunya, on l'alumnat més afavorit està 8,6 punts per sobre.
Aquesta mateixa situació es dona pel que fa a l'alumnat migrant, els resultats del qual presenten menys diferències respecte de l'alumnat nadiu a Espanya si es compara amb les mitjanes de l'OCDE i la UE. En concret, la diferència és de 3,6 punts a Espanya i de 5 a Catalunya, quan la mitjana de l'OCDE és de 4,4 i la del total de la UE de 4,7.
Per sexe, les dones presenten millors resultats que els homes. En concret, la diferència entre unes i altres és de 2,2 punts, menor que els 2,7 de l'OCDE i 2,6 del total de la UE. En el cas de Catalunya, la diferència a favor de les dones arriba als 2,8 punts, només per sota d'Aragó, amb un 3,1.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..