Contingut patrocinat
L’escola rural, una mesura clau en la lluita contra el despoblament dels entorns rurals
Aquest curs la Generalitat ha obert 26 noves escoles bressol rurals en municipis d’arreu del territori que no en tenien.
L’obertura d’escoles rurals és una mesura clau del Govern en la lluita contra el despoblament dels municipis de l’àmbit rural. Permet a les famílies escolaritzar els infants d’1 a 3 anys allà on viuen, encara que sigui un poble petit, i no haver de fer-ho en altres poblacions. Per aquest motiu, la Generalitat de Catalunya aquest curs ha obert 26 noves escoles bressol rurals en municipis de menys de 2.500 habitants d’arreu del territori que no tenien aquest servei. En total, 144 pobles ja han implantat a l’escola rural el primer cicle d’educació infantil per a l’I1 i l’I2.
Un centenar de noves escoles bressol rurals
Durant l’actual legislatura és previst que estiguin en marxa un total de 101 escoles bressol situades en edificis d’escoles rurals. Aquest curs 2023-24 se n’han obert 26 de noves respecte del curs anterior i per al pròxim setembre s’estrenaran 23 escoles bressol més. Al curs 2021-22 se’n van obrir vuit de noves i el 2022-23, 44 escoles més.
Pla de dinamització de l’entorn rural
Aquesta actuació s’emmarca en el Pla de dinamització de l’entorn rural, que la Generalitat de Catalunya va engegar l’octubre de 2022. L’objectiu és promoure el repoblament dels municipis més petits a través de la creació de llars d’infants dins de les escoles, en una aposta ferma per revertir la despoblació i facilitar al màxim la igualtat d’oportunitats educatives en l’àmbit rural.
Què és una escola rural?
Les escoles rurals són escoles públiques úniques al poble que no arriben a tenir un grup per nivell educatiu perquè tenen pocs alumnes. El currículum escolar es treballa amb un alumnat multinivell, és a dir, agrupant diferents cursos. Formen part de les zones escolars rurals (ZER), institucions formades per escoles rurals d’un entorn proper que es consideren com un centre únic i que respecten la identitat pròpia de les escoles que la integren.