Cargando...

Estat i Generalitat pacten la transferència de més de mil milions per a Rodalies

El Govern espanyol pagarà el dèficit d'explotació, el Pla d'Acció, Rodalies Lleida i els plans de transport alternatiu. Els dos executius també han acordat la transferència anual de 150 milions a la Generalitat per a un fons de recerca

Publicidad

Les conselleres Natàlia Mas i Ester Capella durant l'atenció a mitjans. — Generalitat de Catalunya

barcelona,

El Govern espanyol transferirà 1.057,9 milions d'euros a la Generalitat de Catalunya per a la millora i el traspàs del servei de Rodalies. Així s'ha acordat a la reunió de la Comissió Mixta d'Afers Econòmics i Fiscals Estat-Generalitat (CMAEF) que s'ha celebrat aquest dilluns a Barcelona. Concretament, l'Estat pagarà 850 milions per al dèficit d'explotació i 191,5 milions per al Pla d'Acció 2024-2026, que contempla qüestions com l'increment de trens a l'R1 en hores punta i l'augment de trens a l'R4.

Publicidad

La consellera de Territori en funcions, Ester Capella, ha defensat que, amb aquest traspàs, el que abans eren plans d'acció extraordinaris ara passaran a ser serveis ordinaris que assumirà directament l'Estat. El govern central també finançarà Rodalies Lleida-Cervera amb 7,4 milions i Lleida-Manresa amb 6. A més, a partir d'ara serà el govern espanyol qui sufragui el cost dels transports alternatius en casos d'obres o incidències al servei de tren.

Click to enlarge
A fallback.

Segons ha explicat la consellera Capella, aquesta transferència servirà per a "posar el comptador a zero" per oferir un bon servei i saldar deutes acumulats. En una roda de premsa després de la reunió, ha remarcat que la transferència de recursos és "un pas important" perquè l'Estat compleixi "les seves obligacions". Segons creu, amb aquest moviment "es comença a aterrar la lletra petita" de l'acord per al traspàs integral de Rodalies.

Reunió de CMAEF. — Generalitat de Catalunya

"S'acaba l'anomalia", ha celebrat Capella, que ha explicat que a partir d'ara rebran el pressupost necessari de l'Estat per cobrir les necessitats del servei i les pagaran directament a l'operador. Sobre aquesta qüestió, ha assenyalat que ara per ara continuaran pagant l'import a Renfe, però ha remarcat que "el dia de demà" es pagarà a FGC quan assumeixi el servei. 

Publicidad

Avui dia, Rodalies "no dona resposta a la necessitat dels ciutadans i no garanteix el dret bàsic a la mobilitat", ha insistit Capella. La consellera ha remarcat que aquests 1.057,9 milions saldaran un deute acumulat des del 2016 i que ha comportat diverses reclamacions, litigis judicials i pagaments d'interessos. I ha assegurat que hi haurà una renúncia dels procediments judicials impulsats per Renfe. Al seu torn, la consellera d'Economia en funcions, Natàlia Mas, ha remarcat que es passa "d'uns acords entre partits a uns acords entre governs.

Sobre la nova empresa mixta que ha de substituir Renfe en la prestació del servei de Rodalies, Capella ha garantit que s'està treballant "a bon ritme". De totes maneres, ha afirmat que estan treballant "amb calendaris i agendes de reunions" amb molta concreció perquè "sovint qui té la paella pel mànec moltes vegades fa el possible per no arribar a bon port".

Publicidad

Fons anual de recerca i gestió de beques

Paral·lelament, a la reunió d'aquest dilluns els dos executius també han acordat la transferència anual de 150 milions a la Generalitat per a un fons de recerca. A més, també s'ha fixat el traspàs anual de 2 milions per a la gestió de les beques per a la universitat i el govern espanyol s'ha compromès a pagar els endarreriments dels darrers tres cursos acadèmics. Capella ha celebrat que ara "es faci net" de moltes qüestions que "no haurien d'haver arribat amb tant retard".

En total, la Generalitat i l'Estat han pactat així transferències relacionades amb el transport ferroviari, la recerca i desenvolupament i el sistema de beques per un total d'uns 1.520 milions des d'ara fins al 2026. A banda de l'impacte en els tres primers anys, l'acord tindrà un efecte recurrent de 442 milions anuals més enllà del 2026.

Publicidad