Cargando...

Economia Els cotxes ja no són per a l’estiu

Les matriculacions de vehicles baixen a Catalunya un 7% durant el primer semestre del 2019, acumulant una caiguda del 13% al juny, un mes tradicionalment de bon comportament de les vendes a particulars. La patronal dels concessionaris adverteix que ja s’estan reduint plantilles en algunes fàbriques, on perilla l’activitat pel canvi de model al sector.

Publicidad

Un concessionari de cotxes de Mataró. JOSEP RAMON TORNÉ.

BARCELONA,

Abans, a les portes de les vacances d’estiu, que sempre eren durant el mes d’agost, es produïa un repunt en les vendes de cotxes, especialment en el canal de particulars. Juny i juliol eren èpoques bones per a les matriculacions, que en molts casos servien per eixugar els números de tot l’any. Ara, les dades indiquen la tendència contrària. Durant el primer semestre de l’any, les matriculacions de vehicles a Catalunya han caigut un 7%, quedant-se la xifra total en 91.775 turismes. Aquesta dada és la pitjor des de l’any 2016 i va acompanyada d’un descens del 13% al juny, segons les estadístiques extretes de Faconauto, la patronal dels concessionaris.

Publicidad

Un exemple paradigmàtic del mal moment que viu el sector és que la caiguda de les matriculacions es concentra en el canal dels particulars. “El consumidor està retardant la seva decisió de compra”, afegeix Morales. En aquest sentit, recorda que les vendes s’han aplegat en els darrers dies del mes a causa de les automatriculacions. “No pot ser que els concessionaris hagin de matricular-se els cotxes per assolir els objectius que els hi estableixen les marques, ja que va en contra de la seva rendibilitat”.

Click to enlarge
A fallback.

Demonització del dièsel

A més dels problemes estructurals que arrossega el sector, Morales adverteix del “clima de demonització dels vehicles dièsel”. Així, creu que fins que no s’aclareixi la seva fiscalitat, les operacions de venda s’han alentit per la incertesa i han contaminat a la resta de cotxes que utilitzen uns altres tipus de motor. Per superar aquesta fase, el portaveu de Faconauto demana “una descarbonització real de la mobilitat”.

El futur de les fàbriques

Des del punt de vista de l’ocupació, els grans fabricants encara no s’han vist obligats a reduir les seves plantilles. Però algunes plantes i concessionaris ja han aplicat les primeres mesures de reestructuració. Més enllà d’acomiadaments o d’Expedients de Regulació d’Ocupació (ERO), Morales explica que les fabriques s’estan jugant el futur de la seva activitat si no s’adapten al nou entorn productiu.

Publicidad