'Ecoansietat', 'guai' o 'superilla': les 20 paraules candidates a neologisme de l'any
L'Observatori de Neologia de la UPF i l'Institut d'Estudis Catalans han obert el període de votació per participar en la tria del neologisme del 2023
Públic
Barcelona-
Bot, ecoansietat, gazià/gaziana, grassofòbia, ecoansietat, guai o superilla són algunes de les paraules que opten a convertir-se en el neologisme del 2023. L'Observatori de Neologia de la UPF i l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) fan una crida a participar en la tria del neologisme de l'any.
La votació comença aquest dilluns es podrà votar fins al dia 20 d'aquest mateix mes. El dijous 21 de desembre es farà públic el resultat. Si durant les edicions anteriors la convocatòria anava a càrrec de l'Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra i la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans, a partir d'enguany s'hi sumen dues institucions importants en l'actualització del lèxic català: el TERMCAT i 3Cat amb el seu portal lingüístic ésAdir.
Després de la polèmica de l'any passat, en què va sortir escollida birra, una paraula d'ús corrent però que no era al diccionari normatiu, enguany es podran votar dues llistes de categories diferents: la categoria de paraula nova i de paraula corrent. En la primera categoria es podrà votar entre els mots: bot, ecoansietat, gazià -ana, grassofòbia, hipersexualització, nit tropical, refugi climàtic, sexoafectiu -iva, superilla i viralitzar. I en la segona: bici, brutal, friqui, gorro, guai, plataforma, porno, quiròfan, tiet, xarxa social.
La característica que tenen en comú les dues llistes és que cap de les paraules candidates és al diccionari normatiu, de manera que són neologismes des del punt de vista lexicogràfic. Les paraules guanyadores seran les que tinguin més vots i l'IEC té el compromís d'estudiar amb atenció especial aquests mots per mirar d’incorporar-los en el diccionari normatiu.
També és novetat d'aquesta edició el concurs de mems lingüístics que tindrà lloc durant la campanya. S'hi podrà participar a través d'Instagram, TikTok i X (Twitter), i les persones guanyadores en cada xarxa social rebran un premi (500 euros per al mem guanyador i 250 euros per al segon).
Les edicions passades
L'any 2014, en la primera edició de la campanya, van votar 200 persones, i l'any 2022 van ser 14.000 persones. Les paraules guanyadores en les edicions passades han estat les següents: estelada (2014), dron (2015), vegà-ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021) i birra (2022).
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..