Cargando...

El conflicte dels estibadors en nou claus

El govern espanyol ha aprovat el decret llei de reforma de l'estiba amb el que planteja una liberalització del sector. Sindicats de treballadors han anunciat una vaga que començarà el 6 de març.

Publicidad

Vista general de la terminal de càrrega del Port de Barcelona. REUTERS

MADRID,

El Consell de Ministres ha aprovat el decret llei de reforma de l'estiba, després d'haver-lo ajornat quinze dies per facilitar el diàleg entre la patronal i els sindicats davant les amenaces de vaga. La normativa s'ha d'aplicar per complir una sentència condemnatòria del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de desembre de 2014.

Publicidad

Què és l'estiba?

L'estiba consisteix a col·locar la càrrega a bord dels vaixells per ser transportada amb un màxim de seguretat, ocupant el mínim espai possible, evitant avaries i reduint al mínim les demores en el port de descàrrega. Els obrers que duen a terme aquest treball són els estibadors, els qui treballen per assegurar que es puguin carregar i descarregar les mercaderies dels vaixells Ocupen un paper imprescindible en la cadena de subministrament ja que el seu treball discorre des de l'àrea de producció fins al del consumidor . El seu treball es desenvolupa tant dins del vaixell com en les bodegues dels vaixells.

Click to enlarge
A fallback.

Imatge del port de Tarragona. EUROPA PRESS

Aquest ofici és considerat com un dels tradicionals. Es dediquen també a distribuir la mercaderia al vaixell per sigui transportada de forma segura. Actualment en els ports espanyols treballen 6.150 estibadors.

Com s'organitza l'estiba?

El sector de l'estiba s'organitza a través de les societats anònimes de gestió d'Estibadors Portuaris (SAGEP), les quals estan emparades per la Llei de Ports. Aquestes societats seleccionen, formen i gestionen els treballadors portuaris que desenvolupen activitats d'estiba. Les SAGEP cedeixen els seus treballadors als operaris portuaris per prestar aquest servei. L'única via de contractació és a través d'aquestes societats.

Publicidad

Quines són les condicions laborals dels estibadors?

Les condicions de treball d'aquests treballadors es fixen en acords marc i convenis prèviament pactats amb la coordinarà Estatal de Treballadors de la mar, sindicat majoritari. Els estibadors, generalment, segueixen torns de treball de sis hores amb una fixació arbitrària d'equips i compten amb un salari brut mitjà anual de gairebé 68.000 euros, segons els comptes anuals de les SAGEP. Segons els col·lectius, els salaris base van dels 1.026 euros de València als 1.200 d'Algesires o 1.400 de Las Palmas, una retribució mitjana elevada en comparació amb el sou dels altres operaris dels ports.

Per què cal reformar ara el sector?

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea va condemnar l'11 de desembre de 2014 Espanya per considerar que el règim legal en què es desenvolupa el servei portuari de manipulació de mercaderies contravé l'article 49 Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

Publicidad

Quina reforma planteja el Govern?

Amb aquesta reforma del sector el Govern estatal pretén adaptar la legislació del sector a la normativa comunitària, a la qual actualment contravé. Aquest Reial decret llei té per objecte donar compliment a la resolució del Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

Quin és el conflicte?

La reforma del sector imposa la liberalització del sector i trencar el monopoli de la SAGEP, que té el control de l'estiba tant en l'establiment com de la contractació. Així mateix aquesta reforma del sector suposarà una reducció del seu sou en un 60%. Els portaveus de la CETM (Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies) han denunciat que la reforma del Govern convertiria els actuals contractes indefinits en "llocs de treball precaris", ja que les empreses podran "substituir lliurement" un 25, 50 i 75 per cent de les actuals plantilles durant els propers tres anys.

Publicidad

Al voltant d'un miler d'estbiadors, reunits a l'espalanda del recinte portugari d'Algecires, on han demanat al govern espanyol un "diàleg franc" per evitar mobilitzacions a "nivell mundial. EFE/A. Carrasco Ragel

Des de Brussel·les consideren que a Espanya els estibadors treballen en condicions privilegiades que són inacceptables a la Unió Europea.

Quants ports hi ha a Espanya?

El tràfic de mercaderies a Espanya es distribueix a través de 28 ports, i són els ports d'Algesires i València, segons les dades ofertes pel Ministeri de Foment, els que concentren un major volum de trànsit de mercaderies sumant entre ells el 35 per cent de totes les tones mogudes als ports d'Espanya. El valor de la mercaderia que es mou pels ports espanyols arriba als 200.000 milions d'euros a l'any, fet que suposa un 20% del PIB. Segons PWC, l'estiba acapara el 51% dels costos de manipulació de mercaderia en un port.

Publicidad

Què passaria si hi ha vaga?

Els sindicats mantenen un preavís de vaga "com a única eina" per defensar-se i manifestar el seu malestar amb el decret, ha dit Antolín Goya, responsable de la Coordinadora de Treballadors del Mar (CETM). Els estibadors han convocat nou dies de vaga, a partir del proper 6 de març, i que s'estendran durant tres setmanes després d'estar programats en dies alterns.

Publicidad