Público

Set excursions per fer als Pirineus catalans abans que comenci l'hivern

De la Vall d'Aran al Cap de Creus. Són 300 quilòmetres de rutes per fer en família, amics o en solitari. En seleccionem algunes per conèixer els colors de tardor de la zona de muntanya per excel·lència de Catalunya

Senyal GR - Autor: Camins Vius

Judit Castaño

El sector turístic del Pirineu ja es comença a preparar per rebre els primers esquiadors de la temporada, ara que per fi han baixat les temperatures i les muntanyes es comencen a enfarinar. Abans de l'allau de fanàtics de la neu, però, hi ha unes setmanes de marge que permeten a l'amant de la naturalesa i el senderisme gaudir de més de 300 quilòmetres de serralada que parteixen de la Vall d'Aran i se submergeixen al mar Mediterràni passant pel cap de Creus. Abarca fins a 10 comarques de Catalunya: Alt Urgell, Alta Ribagorça, Berguedà, Cerdanya, Garrotxa, Pallars Jussà, Pallars Sobirà, Ripollès, Solsonès i la Val d'Aran.

Els Pirineus són, sens dubte, un territori per gaudir del paisatge, els vestigis històrics dels orígens de Catalunya i tota mena d'activitats a l'aire lliure, com el senderisme. Són centenars les rutes i itineraris que podem trobar en aquesta zona privilegiada del país, la majoria, ideals per fer en família, amics o en solitari. Quasi totes passaen pel GR1 o GR11, els senders més emblemàtics dels Pirineus. Seleccionem set excursions perquè puguis conèixer els colors de tardor de la zona de muntanya per excel·lència de Catalunya.

La Gallina Pelada

Comencem a la subcomarca del Alt Berguedà, a la Catalunya Central. Alberga desenes de rutes i itineraris pels amants de la naturalesa. Una d'elles és l'ascensió a la Gallina Pelada, de 2.321 metres, per la vessant nord. És el cim més elevat de la serra d'Ensija, situat al sud-est del Pedraforca.

La ruta s’inicia a la pista del coll de la Trapa i s'enfila cap a Vallcebre, aproximadament a un quilòmetre més amunt de la Pleta de la Vila, just en el punt on hi ha la cruïlla de la Font Freda. Seguiu el corriol que remunta el torrent de la Font d'Ensija i arribareu al refugi d'Ensija. Continueu l'ascensió pel corriol i arribareu fins a la cresta, amb unes vistes espectaculars del Pedraforca. En total, són set quilòmetres de recorregut, uns 700 metres de desnivell i unes quatre hores de caminar.

Ruta pels boscos de Sant Joan de l'Erm

Els frondosos boscos alturgellencs són el marc d’aquest itinerari circular que porta a l’antic santuari de Sant Joan de l’Erm Vell, situat al municipi de Montferrer i Castellbò. La ruta té el seu inici al refugi de la Basseta, centre d’allotjament d’esquí nòrdic de la zona. Travessa el pont del Barranc dels Forcats i deixa enrere el camí de la dreta, que porta al poble de Romadriu. Podem fer parada a la font del Cobert abans d’arribar al santuari de Sant Joan de l’Erm Vell. A partir d’aquesta etapa es pot tornar al punt d’inici travessant la pista forestal senyalitzada, o bé arribar al refugi després de fer el cim al serrat de la Culla, de 2.000 metres d’alçada.

En total, són 9,30 quilòmetres de recorregut que es van en unes quatre hores. La dificultat és mitjana degut als 900 metres de desnivell. És una ruta circular.

Fontalba - Puigmal - Núria

És una de les rutes més boniques per arribar al cim del Puigmal i descobrir la Vall de Núria. Tot i que l'itinerari comença amb una forta pujada des de Fontalba fins al cim del Puigmal (2.913 m), el terreny no és gaire tècnic, de manera que l'únic requisit per gaudir d'aquestes espectaculars vistes panoràmiques és tenir una bona condició física. La ruta continua descendint cap a la Vall de Núria, famosa pel seu Santuari i el Tren Cremallera que connecta la vall amb els pobles propers de Queralbs i Ribes de Freser.

El Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa

Si hi ha una zona de Catalunya que durant la tardor és espectacular és el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, que ofereix desenes de rutes que envolten aquesta zona volcànica i l'imprescindible Fageda d’en Jordà. L'itinerari surt de l’àrea de Santa Margarida en direcció nord fins al centre d’informació Can Passavent. Des d’allà, el camí baixa suaument fins a Can Serra. Cal creuar un pas subterrani per arribar fins a la Fageda d’en Jordà, bosc de faigs excepcional assentat damunt la colada de lava del volcà Croscat. Sortint, el camí s’enfila cap al coll de Can Batlle i l’església romànica Sant Miquel Sacot. D’allà baixa al pla de Sacot, i pel collet de Bassols se situa al flanc sud-oest del volcà de Santa Margarida, al cràter del qual es troba l’ermita romànica que li dóna nom.

En total, són 12 quilòmetres de distància i és una ruta circular. La dificultat és mitjana.

El Circ d'Ulldeter

Seguim amb la ruta circular pels amants del senderisme, la del Circ de la Vall d'Ulldeter (Ripollès), que comença des de l'estació d'esquí de Vallter 2000 i passa per tres pics: el Pic de la Dona (2.702 m), el Pic de Prat de Bacivers (2.845 m) i el Pic de Bastiments (2.881 m). És un clàssic i ofereix unes vistes privilegiades als pics de la Vall de Núria, dels Pirineus francesos i del Prepirineu. En total són gairebé 12 quilòmetres i 900 metres de desnivell.

Els camins de 'Les veus del Pamano'

Aquest itinerari recorre alguns dels indrets que relata la novel·la de Jaume Cabré Les veus del Pamano, inspirada i ambientada en aquest riu del Pallars Sobirà. Surt del poble de Seurí cap a Sant Esteve de Meneurí, tot travessant el riu Pamano. La ruta continua al seu pas per les Bordes de Joanet, de Pesa, de Font, de Bolunya i Cardós, aquesta última borda ja al punt més allunyat del sender, des d’on travessarem el Pamano per segona vegada, ara en direcció cap a Torena, el nom fictici que rep a la novel·la el poble de Llessui.

En total, el recorregut és de quasi sis quilòmetres amb només 300 metres de desnivell. La ruta és circular i dura una mica més de dues hores.

Ruta pel Cap de Creus

Acabem amb una ruta pel Cap de Creus, a l'Alt Empordà, que també forma part dels Pirineus catalans. Passa pels paisatges naturals, marítims i d’interior que van inspirar a Salvador Dalí. L’itinerari comença davant la badia de Cadaqués i va direcció a Portlligat. Des d’allà fem via cap al cap de Creus, passant per cala Es Jonquet, deixant l’indicador que indica ca la Jugadora fins a arribar al pla de la Guillola. En aquest punt seguirem direcció Port de la Selva, fins trobar mas Rabassers. Aquest tram coincideix amb el GR11, fins a Mas Vell, on prendrem el camí de tornada a Cadaqués, ara seguint el GR92.

En total, són 17 quilòmetres que es fan en una mica més de cinc hores. La dificultat és mitjana i en total hi ha gairebé 500 metres de desnivell.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?